©Bright

Review: Lotus Emeya R, ruime elektrische auto met 904 pk

Roadtrip: de elektrische Lotus Emeya R, een racemonster voor het hele gezin

10 juli om 09:10
Laatste update: 11 juli om 12:38

De Lotus Emeya R is een kruising tussen een raket en een gezinswagen. Onze autotester Rutger mocht er eentje van München naar Nederland rijden.

Ik houd al jaren bij welke auto’s ik allemaal gereden heb en mijn nerdy Excel-sheet telt dan precies hoeveel van een bepaald merk ik reed, welke het duurste was, het snelste en nog veel meer zinloze statistieken. Tot vorige week stond de Porsche 918 Spider eenzaam bovenaan als het ging om prijs en PK’s. Maar de Emeya R heeft eindelijk een categorie overgenomen. Gelukkig niet de prijs, wel de PK’s.

De Porsche-hypercar heeft 887 pk aan boord, de Lotus Emeya GT gaat net over de 900 pk. Hij is helaas 0,2 seconden langzamer naar de 100 met 2,8 seconden, maar voor dat kleine offer kun je met 5 mensen en hun bagage comfortabel reizen. Dat lukt in de 918 dan weer niet. Bovendien hoef je je niet lullig te voelen over de herrie die je maakt en de benzine die je opfikt. De Emeya R is volledig elektrisch. Ideaal voor een roadtrip.

Groot, toch een sportwagen

Vorig jaar reden we al in de Lotus Eletre. Een ontzettend indrukwekkende kar met de ruimte van een grote SUV, de prestaties van een supercar en een van de beste audiosystemen die ik ooit gehoord heb. Maar een SUV en een sportwagen blijft een moeizame kruising. De hoge zit haalt veel van de beleving weg en er moet veel gecompenseerd worden in het ondersteel voor de hoogte van de auto. Neem dezelfde ingrediënten als de Eletre en vervang SUV voor hatchback en je hebt de Emeya. Een indrukwekkend ogende, lange, brede, lage sportwagen.

Ik reed er in 2 halve dagen mee van München naar Winsum en dat verraadde een boel aan de auto. Allereerst: de Emeya R is rap. Er is ook een S en een Emeya zonder extra letter. De R is het snelst, maar de 4,2 seconden die de reguliere Emeya nodig heeft om naar 100 te komen is rap genoeg en zelden zul je mensen horen zeggen dat 612 pk aan de magere kant is. Maar mij hoor je niet klagen over 300 pk “te veel”.

De Lotus is zelfs in de meest comfortabele “Tour” stand nog aardig stevig geveerd. In geen enkele stand heeft het een zachtgeveerd, alles wegfilterend onderstel. Dit is een sportwagen die je van extreem rauw (Track) tot sportief (Tour) kunt instellen. Daar moet ik bijzeggen dat ik de laatste 100 kilometer in Duitsland 180 km/u heb gereden met mijn passagier op de stoel achterin en die zat Instagram te checken alsof we stilstonden voor het stoplicht. Een lange rit is geen straf in deze Lotus.

Bijna sneller laden dan je lief is

De Lotus kan laden met een piek van 400 kW, maar de navigatie lijkt geen specifieke voorkeur te hebben voor hele snelle laders. Ik heb één 350 kW lader van Ionity gezien en daar piekte de auto ook daadwerkelijk op de volle 350 kW. Ik ben altijd van mening geweest dat met 100 kW kunnen laden eigenlijk wel voldoende is. De Lotus heeft me wel wat aan het twijfelen gebracht. Enerzijds is het irritant dat je geen tijd hebt om je broodje op te eten voordat de auto weer vol is en je hem moet verplaatsen (als het druk is), anderzijds is het fijn om een stop te kunnen maken en daarna te bedenken of je ook uitgebreid wilt lunchen of niet. Op de hele route waren er meer dan genoeg laadpalen en heb ik geen enkele keer hoeven wachten of bij een defecte laadpaal gestaan. Gut gemacht Deutschland!

Enige kritiekpunt op de Emeya is hoe de rijhulpsystemen het besturen van je overnemen. Zet de cruise control aan en met een ruk aan het stuur en een stomp op het gaspedaal wordt de controle van je overgenomen. In een file trekt de Lotus hard op als er een gaatje valt om dan weer flink in de ankers te gaan. Mogelijk heeft het te maken met de carbon-keramische remmen die we hadden. Die staan niet bekend als bijzonder comfortabel, maar hier moet in de software nog wel iets aan te doen zijn.

Mooi alternatief op een vakantiehuisje

De Lotus Emeya begint bij 110.000 euro. Onze Emeya R met alle opties kostte net geen 200.000 euro. Wat zijn dan de concurrenten? De meest voor de hand liggende is de Porsche Taycan. Die is én voelt kleiner. Een nadeel als je veel mensen en spullen mee wilt, een voordeel als je een bergpas moet nemen (of een parkeergarage in moet rijden). Ook is de Taycan duurder. Een Lucid Air biedt je nog meer interieurruimte en luxe, maar ook dat onderstel is meer op comfort gebouwd. Ook de Nio ET7 is als het om binnenruimte gaat een concurrent, ook rap, maar minder hardcore dan de Lotus.

Als je in dit prijssegment mag shoppen, dan zou ik je van harte aanraden om ze allemaal proef te rijden. Voor de rest van ons is het tof dat er nog iets bijzonders bijgekomen is in het elektrische topsegment.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.