Disney wil meer op Netflix lijken, dit ga je ervan merken

©Freepik

Disney wil meer op Netflix lijken, dit ga je ervan merken

Disney wil zijn streamingdiensten met nieuwe functies en verbeteringen meer op concurrent Netflix laten lijken. Zo hoopt Disney abonnees langer vast te houden en te voorkomen dat gebruikers hun abonnement opzeggen.

Disney ontwikkelt een aantal nieuwe functies voor zijn streamingdiensten Disney+, Hulu en ESPN die ervoor moeten zorgen dat abonnees vaker en langer naar series en films kijken. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen die bekend zijn met de plannen. Als gebruikers vaker en langer gaan streamen, zullen ze minder geneigd zijn hun abonnement op te zeggen, zo is de gedachte.

Betere persoonlijke aanbevelingen

Een van de vormen van de 'Netflixisering van Disney' is dat het entertainmentbedrijf werkt aan een meer gepersonaliseerd algoritme voor de aanbevelingen van films en series. Netflix is erg sterk in zulke kijksuggesties die helemaal op de voorkeuren van gebruikers zijn afgestemd. 

Daarnaast wil Disney het voorbeeld van Netflix volgen door ook thumbnails voor series en films aan te passen op basis van de smaak en gebruiksgeschiedenis van de abonnee. Netflix maakt al jaren veel verschillende afbeeldingen om de content op zijn platform aan te prijzen, waardoor gebruikers vaker series en films die bij hen passen aanklikken. 

Verder wil Disney mails sturen naar abonnees die halverwege een serie gestopt zijn met kijken om hen eraan te herinneren dat ze de serie kunnen uitkijken. De vernieuwingen worden volgens The Wall Street Journal gezien als een reactie op het succes dat Netflix heeft met het vasthouden van gebruikers en de focus om hen steeds vaker terug te laten komen.

Live-zenders rond populaire titels

Een ander nieuw onderdeel waar Disney aan werkt is niet afgekeken van Netflix: nieuwe streaming kanalen waarop je alle series en films van populaire franchises kunt kijken. Met zo'n 'live-zender' hoef je zelf niet te kiezen voor een bepaalde aflevering van bijvoorbeeld Star Wars, Marvel of Pixar. Net als bij tv-kanalen krijg je tussendoor reclames te zien, waarmee Disney meer inkomsten hoopt binnen te halen. 

Disney+ telt momenteel wereldwijd 153,6 miljoen betalende abonnees. De streamingtak van Disney bereikte onlangs voor het eerst winstgevendheid. Het bedrijf verwacht de komende maanden, zoals vaker in de zomer, een lichte daling van het aantal abonnees, waarna er in het laatste kwartaal van het jaar juist weer mee bij komen.

Lees meer nieuws over streamingdiensten en mis niets met onze app.