Dit is Netflix van plan om nóg groter te worden

©Unsplash

Dit cijfer over de groei van Netflix zegt alles
18 juli om 23:54
Laatste update: 19 juli om 00:01

Streamingdienst Netflix kreeg er afgelopen kwartaal opnieuw veel meer abonnees bij dan verwacht. Netflix heeft de concurrentie op grote achterstand gezet, maar het bedrijf ziet nog genoeg ruimte om verder te groeien. Wat is Netflix van plan om nog meer kijkers te trekken?

Netflix blijft ondanks diverse prijsverhogingen nog altijd doorgroeien. Afgelopen kwartaal kreeg de streamingdienst er ruim 8 miljoen nieuwe abonnees bij. Dat was veel meer dan de 4,9 miljoen die analisten hadden voorspeld. Het goedkopere Netflix-abonnement met reclames was goed voor bijna de helft van de nieuwe abonnementen. In totaal heeft Netflix nu wereldwijd 277,7 miljoen abonnees.

Opvallende cijfers over kijktijd

Vergeleken met de concurrentie staat Netflix er goed voor. In een brief aan de aandeelhouders zegt het bedrijf dat veel concurrenten zwaar hebben geïnvesteerd in eigen series en films, die vervolgens relatief lage kijkcijfers op hun streamingdiensten trokken. Dat terwijl de kijkcijfers van Netflix relatief goed zijn. 

Netflix wijst daarbij op een Amerikaans kijkonderzoek. Van de totale tijd die mensen aan streamingdiensten besteden gaat 8,4 procent naar Netflix. Alleen de gratis dienst YouTube haalt een hoger aandeel (9,9 procent). De concurrenten van Netflix staan op grote achterstand, met Amazon Prime Video als derde met 3,3 procent en Disney met 2 procent. Apple TV+ haalde de top 10 nog altijd niet, maar Apple gooit binnenkort het roer om.

Meer live-uitzendingen

"We willen een nog groter deel van de huidige tv-kijktijd voor ons winnen. Als we dat goed doen - met betere verhalen, gemakkelijker content ontdekken en meer fandom - en ons richten op nieuwe gebieden, zoals live, games en reclame, denken we dat we ruimte hebben om nog verder te groeien", schrijft Netflix.

De streamingdienst experimenteert sinds kort met live-uitzendingen en kijkt nu ook naar de mogelijkheden om live-sport uit te zenden. Het bedrijf brengt daarnaast al langer games uit die abonnees kunnen spelen. 

Variatie, kwaliteit en aanbevelingen

Netflix benadrukt dat de goede kijkcijfers zijn te danken aan het zeer grote aanbod aan goede series en films. "Het begint allemaal met variatie en kwaliteit, want als mensen iets niet goed vinden, of het niet naar hun smaak is, dan zetten ze het uit. Heeft Netflix echt zoveel programma’s en films nodig? Het antwoord is een nadrukkelijk ‘ja’. Met 278 miljoen huishoudens richten we ons op een publiek van ruim 600 miljoen mensen. Om zoveel mensen blij te maken, hebben we veel geweldige verhalen nodig die passen bij verschillende smaken en stemmingen. Daarom blijven we de investeringen in onze programmering verhogen, in tegenstelling tot veel van onze concurrenten."

Door de grote hoeveelheid content zijn de persoonlijke aanbevelingen aan gebruikers cruciaal. Het bedrijf denkt dat daar ook nog steeds verbeteringen mogelijk zijn. Een voorbeeld is de nieuwe thuispagina op de tv-apps die Netflix sinds juni test. Het nieuwe ontwerp moet 'eenvoudiger en intuïtiever' zijn, zodat het makkelijker moet zijn om series en films te ontdekken. 

Nieuw spel over Squid Game

Netflix verhoogt ook zijn investeringen in games en wil vanaf nu elke maand een nieuw spel lanceren. Een van de nieuwe games van later dit jaar is een op Squid Game geïnspireerd spel, dat verschijnt rond de release van het tweede seizoen van de serie. 

Door het succes van het goedkopere abonnement met reclameblokken, blijft Netflix ook zijn reclame-activiteiten de komende jaren verder uitbreiden. Wanneer het goedkopere reclame-abonnement in Nederland beschikbaar zal zijn, is nog altijd niet bekend. 

Lees meer nieuws over Netflix en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.