Spotify groeit sneller dan verwacht ondanks of dankzij prijsverhoging
Spotify verhoogde een jaar geleden de abonnementsprijzen en sindsdien nog eens in verschillende landen. En met succes: het bedrijf boekt een recordwinst en ziet meer abonnees komen dan het had verwacht.
Spotify groeide het afgelopen kwartaal naar 246 miljoen betalende gebruikers, meldt het bedrijf in zijn nieuwste financiële cijfers. Dat is 12 procent meer vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar en 7 miljoen meer dan aan het eind van het vorige kwartaal. Dat zijn 1 miljoen abonnees meer dan verwacht.
Duurder abonnement komt er nog steeds aan
Het langverwachte duurdere abonnement werd ook weer genoemd door topman Daniel Ek. Dat komt er nog steeds, en wordt volgens Ek 'waarschijnlijk 5 dollar duurder' dan het huidige Premium-abonnement. Dat zou in Nederland dan waarschijnlijk uitkomen op 16 euro per maand, al is het abonnement volgens Ek nog altijd 'in een beginstadium'. Het duurdere abonnement zal boven alles in Premium ook zaken bieden als een hogere geluidskwaliteit en 'veel meer controle', aldus Ek.
In sommige landen biedt Spotify inmiddels een iets goedkopere variant van het Premium-abonnement aan, met minder functies. Dat is wel in landen waar Premium-abonnees ook gratis een stel luisterboeken in hun aanbod hebben. Het goedkopere abonnement is zonder die luisterboeken, voor ongeveer dezelfde prijs als het huidige Premium-abonnement in Nederland, dat ook nog geen luisterboeken biedt. En dat werkt goed volgens Ek, want mensen die anders misschien hadden opgezegd, hebben nu voor die 'goedkopere' optie gekozen.
Winst, geen verlies meer
Het totale aantal Spotify-gebruikers, inclusief gratis luisteraars, groeide het afgelopen kwartaal met 14 procent vergeleken met het jaar ervoor, tot een totaal van 626 miljoen leden. Dat zijn er dan weer minder dan verwacht, waarmee de groei in abonnees voor Spotify vooral aan de betaalde kant zit. Dat is wel weer positief voor de inkomsten: een omzet van 3,81 miljard euro, 20 procent meer dan een jaar geleden. De winst komt op 266 miljoen euro, waar Spotify een jaar geleden nog 302 miljoen euro verlies maakte.
Spotify maakte ook een boeiend weetje bekend: in Europa wordt meer dan de helft van de muziekbetalingen gedaan aan artiesten die niet in het Engels zingen. Ondanks de grote Engelstalige muziekmarkt, luisteren we in de EU dus alsnog graag naar muziek in onze moerstaal. Verder ziet Spotify een sterke groei in video-podcasts. Topman Ek stelt dat de eigen verwachtingen overtroffen zijn, en dat het "erg spannen tijden zijn, waarin we blijven innoveren". Vorige week sneerde de topman van rivaal Apple Music nog dat Spotify een gebrek aan innovatie heeft. Apple Music biedt wel al een tijdje muziek in hogere kwaliteit, en kwam ook met een aparte app voor klassieke muziek en een ingebouwde karaoke-functie.
Meer Spotify en mis niets met onze Bright-app.