©OpenAI

Google moet oppassen voor deze nieuwe zoekmachine

Google moet nu écht oppassen want hier is SearchGPT

25 juli om 20:58
Laatste update: 26 juli om 01:26

OpenAI voegt een zoekmachine toe aan ChatGPT. De nieuwe functie SearchGPT vat informatie afkomstig van websites voor je samen en kan een concurrent worden voor Google.

OpenAI heeft zijn nieuwe zoekfunctie SearchGPT uitgebracht in een eerste testversie. SearchGPT wordt geen aparte dienst, maar is een onderdeel van ChatGPT. Voorlopig krijgen tienduizend gebruikers toegang tot de nieuwe functie in ChatGPT. Anderen kunnen een verzoek indienen om op een wachtlijst geplaatst te worden. Wanneer de release voor iedereen wordt verwacht, is nog niet duidelijk.

SearchGPT werkt met de GPT-4-modellen om informatie die op het web is gevonden samen te vatten. De resultaten bevatten teksten en foto's, en OpenAI voegt onderaan ook links naar de gebruikte bronnen toe. In een zijbalk zie je gerelateerde zoekopdrachten staan. Bij sommige zoekopdrachten houdt SearchGPT ook rekening met je locatie om de nauwkeurigheid van de resultaten te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld een lijst van restaurants in de buurt zien of een lokale weersvoorspelling krijgen. 

De eerste fouten zijn al gespot

Het is nog maar de vraag of SearchGPT zoveel betere antwoorden dan Google zal geven. In het demofilmpje van OpenAI geeft de tool een overzicht van Amerikaanse muziekfestivals in augustus, maar het geeft bij een festival de verkeerde begin- en einddata. Dat doet denken aan de blunder van Google bij de eerste demo van zijn chatbot vorig jaar.

Google plaatst sinds mei ook door AI gegenereerde resultaten in zijn zoekresultaten. Door tal van beschamende fouten is daar veel kritiek op gekomen. Mede door alle problemen toont Google de nieuwe AI Overviews sinds juni aan minder gebruikers. Voorlopig is de functie sowieso nog alleen in de VS beschikbaar.  

Slecht nieuws voor uitgevers

Voor uitgevers en mediabedrijven zijn AI-resultaten in zoekmachines een verontrustende trend, doordat de AI-modellen de belangrijkste informatie samenvatten en mensen minder vaak doorklikken naar websites.

Uitgevers kunnen volgens OpenAI beheren hoe hun content in de zoekfunctie verschijnt. Ook kunnen ze aangeven dat hun materiaal niet gebruikt mag worden om de AI-modellen van OpenAI te trainen. "Onze antwoorden bevatten een duidelijke bronvermelding met links, zodat gebruikers weten waar de informatie vandaan komt."

Lees meer nieuws over AI en ontvang updates met onze nieuwsbrief.