Meta heeft nu meer dan 50 miljard dollar in metaverse gestoken zonder een cent winst

©Unsplash/Mark Zuckerberg

Meta verlies metaverse en VR-brillen nu 50 miljard dollar
1 augustus om 09:45

Hoewel de VR-brillen van Meta boven verwachting goed verkopen, weegt dat niet op tegen de enorme geldbedragen die het bedrijf blijft investeren in het metaverse. De mijlpaal van 50 miljard dollar is nu gepasseerd.

Naast Instagram, WhatsApp en Facebook heeft Meta ook de tak Reality Labs. Daar worden de Quest-brillen ontwikkeld, en het metaverse. En als je Reality Labs zou moeten verbeelden, dan zou het er waarschijnlijk uitzien als een groot gat, waar Meta-topman Mark Zuckerberg met een heftruck hele pallets geld in blijft duwen. Het totale verlies van Reality Labs staat sinds de oprichting eind 2020 nu op ruim 50 miljard dollar, blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van Meta. Als je telt sinds voorganger Oculus, dan nadert het totale verlies al de 60 miljard dollar.

En dat wordt nog veel meer

Dat verlies is geheel volgens plan. Zuckerberg gaat er nog steeds vanuit dat het metaverse, AR en VR in de toekomst zo belangrijk gaan worden, dat hij blijft inzetten op de koppositie. Meta ziet de inkomsten van Reality Labs wel flink groeien. De verkopen van Quest-headsets en Ray-Ban Meta-bril waren goed voor een winst van 353 miljoen dollar, 28 procent meer dan een jaar geleden. Alleen weegt die winst nog lang niet op tegen het verlies van 4,48 miljard dollar dat Reality Labs afgelopen kwartaal draaide.

En dat wordt nog veel meer, want Meta verwacht dat de verliezen van Reality Labs dit jaar 'behoorlijk' zullen toenemen 'vanwege onze voortdurende inspanningen voor productontwikkeling in augmented reality/virtual reality en onze investeringen om ons ecosysteem verder op te schalen'. En ook AI is voorlopig een flinke kostenpost voor Meta, waar dit jaar waarschijnlijk 35 tot 40 miljard dollar in geïnvesteerd zal worden.

Meer geld erin dan eruit

Meta kan die verliezen echter prima dragen met zijn algehele prestaties, vooral gestuwd door de advertenties op Instagram en Facebook. De totale omzet groeide afgelopen kwartaal tot 39 miljard dollar, met een winst van 13,4 miljard dollar: 73 procent meer dan een jaar geleden. Ook groeide het aantal dagelijks actieve gebruikers op Meta-diensten met 7 procent, tot 3,27 miljard mensen per dag. Ook Threads, de X-concurrent van Meta, blijft groeien. De dienst nadert de 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Bij X ligt dat volgens Elon Musk op zo'n 600 miljoen.

Meer Meta en mis niets met onze Bright-app.