©Unsplash

'AI' in beschrijving van product zorgt voor minder verkopen

'AI' in beschrijving van product zorgt voor minder verkopen

1 augustus om 15:42

Uit een studie van Washington State University blijkt dat bedrijven mogelijk minder verkopen als ze "kunstmatige intelligentie" gebruiken bij het beschrijven van hun producten.

Voor deze studie is het gedrag van meer dan 1000 volwassenen uit de Verenigde Staten gevolgd, om de relatie tussen het noemen van AI en het overgaan op kopen te bestuderen. Bijvoorbeeld door in een beschrijving voor een slimme televisie de term "kunstmatige intelligentie" toe te voegen of weg te laten.

Het blijkt dat zodra AI wordt genoemd, consumenten minder emotioneel vertrouwen hebben en daardoor minder geneigd zijn om het product aan te schaffen. Zeker bij producten die mensen vaak spannender vinden om te kopen, zoals dure apparaten of financiële diensten, heeft het noemen van AI een groot negatief effect.

In de studie zijn acht verschillende product- en servicecategorieën meegenomen, en elke keer bleek het resultaat hetzelfde. Terwijl bedrijven over elkaar heen struikelen om iets met AI te doen, kunnen ze het beestje dus maar beter niet bij de naam noemen.

Lees meer over kunstmatige intelligentie, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.