©Ford

Ford gooit het roer om na grote verliezen op elektrische auto's

Ford gooit het roer om na grote verliezen op EV’s en schrapt een elektrische SUV

21 augustus om 19:04
Laatste update: 21 augustus om 23:39

Ford heeft zijn plannen om het gebied van elektrische auto’s flink aangepast, omdat de vraag naar EV’s kleiner is dan verwacht. Het automerk annuleert een elektrische SUV met zeven zitplaatsen en stelt een elektrische pick-up uit.

De elektrische zevenzitter werd door Ford al eerder uitgesteld, maar de grote SUV wordt nu helemaal geschrapt. De futuristische elektrische pick-up van het bedrijf, de opvolger van de F-150 Lightning die bekendstaat als de T3-truck, gaat twee jaar later dan gepland in productie, ergens in 2027.

Zware verliezen op EV’s

Ford zegt alleen elektrische auto’s te willen uitbrengen die binnen het eerste jaar na de lancering winst opleveren. De EV-tak van het bedrijf is momenteel nog zwaar verlieslijdend. Ford maakt naar verwachting dit jaar 5,5 miljard dollar verlies op elektrische voertuigen. Het bedrijf verlaagt nu zijn uitgaven aan de ontwikkeling van EV's. 

Volgens Ford-ceo Jim Farley is een van de belangrijkste oplossingen om de verkoop van EV’s op gang te krijgen om de productiekosten te verlagen. Daarmee volgt Ford het voorbeeld van onder meer Tesla en Chinese automerken, die er ook in slagen om de kosten van de productie van EV's steeds lager te krijgen.

Goedkope elektrische pick-up

Ford werkt intussen aan een goedkope elektrische auto, wat een middelgrote elektrische pick-up zal worden. Volgens Farley wordt hieraan gewerkt door een gespecialiseerd team in Californië, dat een nieuwe architectuur voor betaalbare EV’s heeft ontwikkeld. De betaalbare middelgrote elektrische pick-up verschijnt in 2027. 

Bovendien geeft Ford nu prioriteit aan een nieuwe elektrische bestelbus die volgend jaar in productie moet gaan.

Nieuwe accu's

Het bedrijf verplaatst een deel van de productie van accu's voor EV's, waarvoor het samenwerkt met LG, van Polen naar de VS, om zo in aanmerking te komen voor Amerikaanse subsidies. "Een betaalbare elektrische auto begint met een goedkope batterij", zegt Farley.

Ford gaat vanaf volgend jaar in de VS ook batterijen voor busjes en bestelwagens produceren. En in 2026 wil de fabrikant beginnen met de productie van goedkopere lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen.

Meer hybrides

Net als andere autofabrikanten, zoals Toyota en Stellantis, zet Ford de komende tijd bovendien meer in op hybrides. Zo wil het hybride versies toevoegen aan een volgende generatie pick-up-trucks. 

Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.