Laadpaal-leed: prijzen lopen enorm uiteen en ANWB weigert nachtelijk blokkeertarief

©Freepik

Laadpaal-leed: prijzen lopen enorm uiteen en ANWB weigert blokkeertarief
29 augustus om 14:07

Het laden van een elektrische auto is goedkoper dan tanken, maar het vraagt soms wel om wat oplettendheid en aanpassingsvermogen. Zo lopen de prijzen enorm uiteen en moet je oppassen voor een langparkeer-heffing bij openbare palen – al weigert de ANWB dat nu.

Onze autotester Rutger rekende al eens uit dat elektrisch rijden in de meeste gevallen echt goedkoper is dan op benzine. Thuis laden is natuurlijk het goedkoopst, snelladen het duurst. Maar op straat is het ook oppassen, want de prijzen bij de openbare laadpalen lopen enorm uiteen. In dezelfde straat kunnen de tarieven tot wel 84 procent schelen, onderzocht prijsvergelijker Keuze.nl.

De site voerde een steekproef uit in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In elke stad werd gekeken naar opvallende openbare laad-situaties, waarbij in al die straten twee laadpalen op maximaal 150 meter van elkaar grote prijsverschillen laten zien. Vooral in Amsterdam en Rotterdam moet je als EV-rijder goed oppassen. Het grootste verschil in de laadprijs was daar 30,8 cent per kWh, bij twee palen die op 100 meter van elkaar stonden: 120 procent prijsverschil. Bij een paal van Equans betaal je 25,5 cent per kWh, een laadpaal van Shell 100 meter verderop, rekent 56,3 cent per kWh.

Prijsafspraken kunnen veel verbeteren

In Rotterdam werden twee palen gevonden van dezelfde aanbieder, naast elkaar maar toch was de ene 84 procent duurder dan de ander. In Utrecht is het verschil kleiner, maar alsnog 21 cent per kWh tussen twee palen die op 115 meter van elkaar staan. In Den Haag zijn de verschillen er nauwelijks, constateert de prijsvergelijker. In de Hofstad zijn consistente prijsafspraken bij aanbestedingen gemaakt, waardoor je als automobilist zorgelozer kan laden. Daar ligt de prijs in vrijwel de hele stad op 36,4 cent per kWh.

Keuze.nl raadt consumenten aan om met een app zoals die van Tap Electric de actuele stroomprijzen te bekijken. Op de paal zelf zijn die prijzen niet altijd te zien. Opletten kan de moeite waard zijn: als je consequent zou kiezen voor de duurste laadpaal uit de vergelijking, dan zou je 1500 euro per jaar meer uitgeven aan laden dan bij de goedkopere paal verderop.

's Nachts laden beboet, of toch niet?

En dan is er meer om in de gaten te houden. Sommige aanbieders rekenen namelijk een boete voor het bezet houden van de laadpaal. Op zich logisch: als je klaar bent met laden, moet je je auto wegzetten voor de volgende klant. Maar zoals wel vaker, dreigt die goedbedoelde maatregel een verdienmodel te worden. Dat vindt in ieder geval de ANWB, één van de grootste aanbieders van laadpassen voor EV's. En dus komt de ANWB met een automatische stopfunctie 'tegen onredelijk hoge blokkeertarieven in de nacht'.

De ANWB onderschrijft het nut van een blokeertarief: 'laadpaalkleven tegen te gaan'. Maar er wordt door sommige laadpaal-uitbaters misbruik gemaakt van het tarief, bijvoorbeeld door het meteen al te rekenen, of ook 's nachts een hoge boete te geven. En dat terwijl je redelijkerwijs niet kan verwachten dat iemand zijn auto bijvoorbeeld om 22:00 uur aan de lader zet, en die dan om 4:00 uur 's ochtends even komt verplaatsen.

Daarmee worden volgens de ANWB vooral de EV-rijders zonder oprit geraakt, een groep die nu juist sterk in opkomst is. Veel mensen met een huis met oprit maakten eerder al de stap naar de EV, waarschijnlijk omdat die groep gemiddeld ook wat meer te besteden heeft.

Blokkade als aansporing

De stopfunctie van de ANWB zorgt ervoor dat laadsessie automatisch wordt gestopt wanneer de accu vol is tussen 23:00 en 07:00. Op die manier kunnen EV-rijders gewoon naar bed zonder dat de rekening doorloopt. Maar let op: is de auto voor 23:00 uur al vol, zul je toch nog even op zoek moeten naar een andere parkeerplaats.

Met de actie wil de ANWB niet alleen elektrische rijders behoeden voor onredelijk hoge laadkosten, maar ook een discussie op gang brengen over blokkeertarieven. Dat heeft er al voor gezorgd dat Allego, een van de grootste aanbieders van laadpalen in Nederland, per 1 september 2024 het blokkeertarief aanpassen. Vanaf die datum wordt dit tijdsgebonden tarief pas berekend bij een sessieduur van meer dan 4 uur, waarbij de uren tussen 23:00 en 07:00 zijn uitgesloten.

Op die manier hoopt de ANWB dat de Auto-stopfunctie van de ANWB Laadpas vanzelf weer overbodig wordt.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.