LG wil de beste nieuwe EV-batterij maken en heeft 'm bijna klaar
Fabrikant LG meldt zich niet alleen in de race om als eerste de nieuwe generatie accu's voor Tesla-auto's te maken. Het Zuid-Koreaanse bedrijf wil in december beginnen met de massaproductie en zou een batterij hebben die beter is dan de concurrentie.
De massaproductie van LG's nieuwe 4680-batterij had eigenlijk afgelopen maand al moeten beginnen, maar dat is niet gelukt. Nu staat de productie van 4680 batterijen op grote schaal volgens de krant Korea Economic Daily gepland in december. Lukt dat, dan zou LG de eerste fabrikant zijn die erin slaagt om de baanbrekende batterij voor EV's echt op een grote schaal te produceren.
Nieuwe accu is efficiënter en goedkoper
De batterij wordt ook wel supercell genoemd omdat veel efficiënter, veiliger en goedkoper is gangbare accu’s. Hij dankt zijn naam aan de afmetingen: 46 millimeter breed en 80 millimeter hoog. De 4680 heeft vijf keer de energiedichtheid en zes keer de output vergeleken met een traditionele 2170-batterij. De nieuwe accu kan de actieradius van elektrische auto's met minstens 20 procent verbeteren.
LG zegt de batterij te leveren aan Tesla en 'andere klanten', maar welke andere automerken dat zijn, is nog niet bekend. Tesla heeft naar verluidt moeite met het zelf produceren van de 4680-batterijen. Het bedrijf produceert ze alleen in kleine aantallen door 'technologische moeilijkheden'. Verwacht wordt dat de nieuwe batterij de productiekosten van Tesla’s omlaag duwt, omdat er minder batterijen per auto nodig zijn en omdat de batterijen efficiënter zijn.
Nek-aan-nek race
LG is uiteraard niet de enige fabrikant die zo snel mogelijk wil starten met massaproductie van de supercell-batterij. Bijna alle grote batterijfabrikanten zijn ermee bezig. Samsung wil volgend jaar beginnen, net als het Japanse Panasonic, dat eerder nog dit jaar van start wilde gaan. SK On, net als LG en Samsung een Zuid-Koreaans bedrijf, heeft een taskforce op de ontwikkeling van de supercell gezet, maar kan nog geen datum noemen voor de massaproductie.
De Chinese marktleider CATL werkt ook aan de batterij, maar heeft vanwege 'technologische problemen' nog geen planning voor de introductie.
Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met onze Bright-app.