Mercedes maakt sprong vooruit met solid-state batterij
Elektrische auto's van Mercedes-Benz krijgen over enkele jaren waarschijnlijk een flinke boost in actieradius. Het Duitse automerk werkt samen met het Amerikaanse bedrijf Factorial om auto's te voorzien van vastestofbatterijen.
De nieuwe accu, met de naam Solstice, is een vastestofbatterij. In tegenstelling tot de huidige lithium-ion accu's, die een vloeibare elektrolyt gebruiken, maakt een solid-state batterij gebruik van een vaste stof als elektrolyt. Dit zorgt niet alleen voor een hogere energiedichtheid en laadsnelheid, maar vermindert ook het brandgevaar.
De energiedichtheid van de Solstice-accu, die dinsdag werd aangekondigd, is indrukwekkend, met 450 wattuur per kilogram. Ter vergelijking: de beste accu's in elektrische auto’s halen tot zo’n 300 wattuur per kilogram. Dit betekent dat toekomstige elektrische Mercedes-modellen met dezelfde accugrootte veel verder gaan kunnen rijden.
Duurzamer productieproces
Naast de verbeterde prestaties, belooft de Solstice-accu ook een duurzamer productieproces. Bij de productie zijn geen vervuilende oplosmiddelen nodig en ook het energieverslindende ‘formatieproces’ kan worden overgeslagen.
Het formatieproces is een stap in de productie van batterijen waarbij de elektroden meerdere keren worden opgeladen en ontladen om hun capaciteit te optimaliseren. Het ontbreken van dit proces zorgt voor lagere productiekosten en een kleinere milieubelasting.
Wanneer in de eerste auto's?
Helaas moet je nog even geduld hebben voordat je een Mercedes met dergelijke batterijen kan kopen. Factorial verwacht dat de eerste auto's met Solstice-accu's pas tegen het einde van dit decennium op de markt komen. Mercedes-Benz gelooft alvast in het potentieel: het bedrijf is nauw betrokken bij de ontwikkeling en heeft de afgelopen jaren miljoenen euro’s geïnvesteerd in Factorial.
Kijk ook onze reviewvideo over de Renault Scenic, die werd verkoen tot Auto van het Jaar.
Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met onze Bright-app.