Meta zit Google dwars en sluit langere deal met Ray-Ban
De slimme bril of ‘smart glasses’ zijn nu nog op een enkele hand te tellen. Hoewel we een grote toekomst voorspellen voor deze wearable zijn er nog weinig merken actief met producten op de markt.
Google kwam als eerste met een bril naar buiten, maar was daar veel te vroeg mee. Google Glass voor de consument bleek al snel geen succes. Wel was er op de zakelijke markt belangstelling voor het product. Vooral in de logistieke sector en autobedrijven werden oplossingen gebouwd. In 2023 stopte Google met het produceren van Google Glass.
Afbeelding via Google
Waarschijnlijk heeft de zoekgigant de plannen voor een slimme bril nooit in de ijskast gezet. Er gaan al een paar jaar geruchten rond dat er samen met Qualcomm en Samsung gewerkt wordt aan een dergelijk product. Een ander gerucht was dat Google een samenwerking wilde aangaan met het bedrijf achter Ray-Ban. Daar stak Meta een stokje voor.
Het stokje van Meta
Meta, het moederbedrijf van Facebook, heeft al een tijdje een gezamenlijk product met Ray-Ban op de markt. De slimme bril met de inventieve naam Ray-Ban Meta is al een tijdje verkrijgbaar en staat naar verluidt op het verlanglijstje van onze Erwin. Deze slimme bril beschikt over een camera om foto’s en video’s te maken. In de poten van de bril zitten speakers en Meta integreert zijn AI in de bril.
Wanneer Google ook in zee gaat met de maker van Ray-Ban, EssilorLuxottica, dan kan het zijn voorsprong verliezen. Door snel te handelen is het Meta gelukt om een deal voor langere tijd overeen te komen met het bedrijf. De informatie zegt niet hoelang deze deal zal zijn, maar ik vermoed 10 jaar. Ook weten we niet of deze overeenkomst Google of andere bedrijven uitsluit van een eventueel partnership met EssilorLuxottica.
Lees hier meer over Meta en abonneer je op de nieuwsbrief