Deze batterij-doorbraak kan elektrische auto's flink goedkoper maken

©GeorgiaTech

Nieuwe batterij kan elektrische auto's veel goedkoper maken
24 september om 20:22
Laatste update: 24 september om 20:42

Wetenschappers van het Amerikaanse Georgia Tech hebben een doorbraak bereikt die de kosten van batterijen voor elektrische auto's aanzienlijk kan verlagen. Ze ontwikkelden een kathode, de positieve pool van de batterij, van ijzerchloride (FeCl3) die vele malen goedkoper is dan de huidige materialen en toch dezelfde prestaties levert. 

Batterijen vertegenwoordigen een aanzienlijk deel van de kostprijs van elektrische auto's. Een van de redenen hiervoor is het gebruik van dure metalen, zoals nikkel en kobalt, in de huidige lithium-ion batterijen. De nieuwe ijzerchloride-kathode gebruikt echter alleen betaalbare en overvloedige materialen, zoals ijzer en chloor. Dit maakt de productie tot wel 40 procent goedkoper dan bestaande batterijen, zonder in te leveren op prestaties, zeggen de onderzoekers

Een lagere prijs is niet het enige voordeel van de FeCl3-kathode. De materialen zijn niet alleen goedkoper, maar ook minder schadelijk voor het milieu dan de gebruikelijke metalen die momenteel in batterijen worden gebruikt. Dit betekent dat deze innovatie niet alleen elektrische auto's goedkoper kan maken, maar ook duurzamer.

Betere energieopslag

Naast elektrische auto’s, kunnen ze ook bijdragen aan een betere energieopslag op grote schaal. Dit laatste kan de betrouwbaarheid van elektriciteitsnetwerken verbeteren, wat essentieel is voor de energietransitie. Energieopslag is van cruciaal belang wanneer op grote schaal hernieuwbare energiebronnen worden gebruikt, omdat de wind niet altijd waait en de zon niet altijd schijnt.

Elektrische auto's met de nieuwe FeCl3-batterijen zie je op korte termijn nog niet rondrijden. Het onderzoeksteam hoopt de batterijen eerst verder te kunnen verfijnen. Daarna wil het stappen ondernemen om ze op commerciële schaal te produceren. Het team verwacht dat dergelijke batterijen binnen vijf jaar commercieel levensvatbaar kunnen zijn.

Lees meer over energie of abonneer je op onze nieuwsbrief.