Rijbereik-test elektrische auto’s toont weer aan: de lange-afstands-EV is er al

©Bright

Rijbereik-test elektrische auto’s toont weer aan: de lange-afstands-EV is er al
26 september om 18:11
Laatste update: 26 september om 18:11

Een rijbereik-test met elf nieuwe EV's en een oude elektrische auto leverde een boel inzichtelijke data op. What Car reed ze van helemaal vol naar helemaal leeg.

Uitblinker van de test op een circuitsetting: een Tesla Model S met 419 duizend kilometer op de teller en slechts 13% van zijn accucapaciteit kwijt, kwam nog 342 kilometer ver. Met deze oudere auto kun je dus ook prima twee-en-half uur snelweg doen voor je weer moet laden.

Het grootste bereik was voor de nieuwe achterwielaangedreven Polestar 2 die 536 echte kilometers aflegde in de test. Dat is 18% minder dan volgens de officiële WLTP-testcyclus, maar aanzienlijk meer dan de meeste mensen kunnen rijden zonder te hoeven eten of van het toilet gebruik maken. De auto van het jaar, en één van onze favorieten, de Scenic E-Tech volgde met 518 kilometer, 15% minder dan in de brochure staat. Op de derde plek volgde de Kia EV9. Met bijna 100 kWh aan boord maar de omvang van een buurtbus haalde de Koreaan een knap resultaat: 505 kilometer.

Conclusie: het kan dus echt

Van de nieuwe auto’s was de Audi Q6 e-tron het minst zuinig. Die kwam slechts 4,83 kilometer op één kilowatt. Terwijl de Tesla Model 3, de zunigste van het stel, 7 kilometer kan rijden met dezelfde hoeveelheid energie. Het dichtst bij zijn WLTP-opgave zat de BMW i5. Slechts 8,1% minder ver kwam de flinke Duitser.

Conclusie is wel dat al deze auto’s in de praktijk uitstekend bruikbaar zijn voor lange afstandsreizen. Naast de genoemde auto’s werden ook de Mini Cooper, Peugeot e-308 SW, Volvo EX30, Hyundai Kona en de Cupra Born getest.

Lees meer over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.