Deze nieuwe e-bike heeft twee batterijen voor een enorm rijbereik

©RieseMuller

Deze e-bike heeft twee batterijen voor een enorme actieradius

De Duitse e-bike-fabrikant Riese & Müller heeft een nieuwe versie van zijn krachtige elektrische fiets Superdelite aangekondigd. Met een verende voorvork, twee batterijen en twee bagagerekken is deze e-bike erg geschikt voor lange fietstochten, ook op onverharde paden.

Riese & Müller noemt de nieuwe Superdelite5 de 'ultieme tour-e-bike'. De middenmotor in de fiets is de nieuwe Performance Line CX van Bosch met 85 Nm-koppel. Deze versie van de e-bike-motor heeft meerdere verbeteringen, zoals een verbeterde sensortechniek en een stillere werking.

Het 2025-model van de Superdelite is volledig opnieuw ontworpen. Het aluminium frame heeft deels gepolijste lasnaden die een hogere kwaliteit moeten uitstralen. Het gewicht van de fietsers wordt met een iets kortere bovenbuis meer naar het voorwiel verplaatst, wat volgens de fabrikant de rijstabiliteit verbetert. De trapas tot de grond is ook vergroot, waardoor je minder snel obstakels raakt.

Batterijen en verende voorvork

De elektrische fiets heeft twee batterijen, samen goed voor 1200 Wh-capaciteit. Volgens Riese & Müller is er een ‘enorme actieradius’ mogelijk, maar het aantal kilometers vermeldt het bedrijf niet. De eerste Bosch PowerTube 800-batterij zit in de onderbuis en de kleinere Bosch CompactTube 400 zit in een makkelijk toegankelijk compartiment onder de bovenbuis. De accu in de onderbuis heeft een cover van aluminium gekregen.

De Superdelite5 verschijnt in verschillende versies. Zo heeft de uitvoering GT Touring een klassieke derailleurversnelling met 11 versnellingen, terwijl de GT Vario over een traploze Enviolo 380 versnelling beschikt. Daarnaast is er de GT Rohloff, die een riemaandrijving heeft en een E-14 Speedhub met 14 versnellingen. De e-bike heeft een verende voorvork en is optioneel verkrijgbaar met een ABS-remsysteem. 

Smart System van Bosch

Riese & Müller stapt bij het nieuwe 2025-model van de Superdelite over op het Smart System van Bosch. Die biedt onder meer een Eco+-rijmodus, het aanpassen van de ondersteuningsniveaus en een verbeterde diefstalbeveiliging met de Bosch ConnectModule. De diefstalbeveiliging, inclusief de ConnectCare-service, is het eerste jaar na de aankoop van de fiets gratis. Op het stuur zit een Bosch Kiox 500-display.

Gewicht

De Superdelite5 is een krachtige e-bike, maar is ook vrij zwaar, zo’n 36 kg. Achterop zit een vast bagagerek met 27 kg draagvermogen en de optionele voordrager kan 5 kg aan.

Niet alleen de spatborden en verlichting zijn geïntegreerd, maar ook de standaard, die aan de achterkant van het frame is bevestigd. Het frameslot is onopvallend op de achterbouw is gemonteerd. Een kinderzitje is een van de nieuwe opties. Het maximaal toegestane totaalgewicht is 160 kilogram.

Prijs en verkrijgbaarheid

Dit jaar kun je nog niet met deze nieuwe e-bike op pad, want Riese & Müller brengt de Superdelite5 pas in februari 2025 op de markt, in de kleur mosgroen. De vanafprijs is 8139 euro, de duurste uitvoering kost 10.169 euro.

Tot nu toe was dit model ook verkrijgbaar als speed-pedelec, dus met een trapondersteuning tot 45 km/u, maar Riese & Müller heeft nog niets gezegd over een mogelijke nieuwe speed-pedelec.

Lees meer nieuws over elektrische fietsen en blijf op de hoogte met onze app.