Snapchat-maker op de hoogte van afpersing tieners, maar oplossing kostte te veel geld
Het bedrijf achter Snapchat (Snap Inc.) kreeg in 2022 tienduizenden meldingen per maand binnen van afpersing van tieners. Met een oplossing kwam het destijds niet, omdat deze het Amerikaanse bedrijf te veel geld zou kosten.
De ernst van de situatie werd door de First Judicial District Court in Santa Fe (New Mexico) aan het licht gebracht. In een kritisch rapport legt het de praktijken van Snap Inc bloot en bleek dat het bedrijf onder andere een account actief hield waarvan maar liefst 75 meldingen van afpersing waren binnengekomen. Daarbij ging het specifiek om gevoelig materiaal van minderjarigen.
Snap Inc. was op de hoogte van de tienduizenden meldingen die per maand binnenkwamen, en had zelf ook de conclusie getrokken dat dit slechts een fractie van de daadwerkelijke problemen was. Toch werd ervoor gekozen om geen actie te ondernemen, omdat het modereren van de content, die tot de afpersingen leidde, te veel kosten met zich mee zou brengen.
Bovendien beschuldigt Justitie de Snapchat-maker van het misleiden van ouders en gebruikers, door de daadwerkelijke omvang van het misbruik op het platform niet te melden om onrust te voorkomen.
Reactie van Snapchat-maker Snap Inc.
Snap Inc. heeft inmiddels gereageerd op het rapport. “We hechten veel waarde aan het werk dat we doen en het doet ons pijn wanneer kwaadwilligen misbruik maken van ons platform. We weten dat er meer dan een persoon, instantie of bedrijf nodig is om de problemen tegen te gaan, dus werken we samen met de industrie, overheid en handhaving om ons er tegen te wapenen.”
Snapchat is volgens Snap Inc. ontworpen om in contact te blijven met een hechte groep vrienden en dat veiligheidsmaatregelen de app veilig moeten houden. Zo zijn er intern ook grote stappen gezet om de veiligheid van minderjarigen te vergroten door ze minder vindbaar te maken op het platform.
Lees meer nieuws over apps en mist niets met onze nieuwsbrief.