Apple werkte jarenlang met dit grote automerk aan een batterij voor EV's

©BYD

Apple werkte jarenlang met deze autofabrikant aan een EV-accu

Apple heeft jarenlang met de grote Chinese autofabrikant BYD samengewerkt aan accu’s voor elektrische auto’s. Uiteindelijk komt de Apple-auto er niet, maar het project heeft wel degelijk wat opgeleverd.

Apple trok in februari na tien jaar de stekker uit zijn project om een Apple Car te ontwikkelen. Vandaag is naar buiten gekomen dat Apple voor zijn auto vanaf 2017 met BYD samenwerkte aan een nieuwe type accu die een grote actieradius mogelijk moest maken. Dat project legde de basis voor de technologie die vandaag de dag in EV-accu’s wordt gebruikt. Dat zeggen bronnen die bekend zijn met de samenwerking tussen Apple en BYD tegen Bloomberg. 

Apple werkte aan een batterijsysteem met lithium-ijzerfosfaatcellen (LFP). De techniek moest voor een groter rijbereik zorgen en ze veiliger maken dan de accu’s die destijds in elektrische auto’s werden gebruikt. De laatste paar jaar hebben autofabrikanten een deel van hun EV’s voorzien van zulke LFP-accu’s. BYD gebruikt ze ook in de vorm van zijn Blade Battery. 

BYD profiteert er nog van

De techniek waar beide bedrijven samen aan werkten was volgens de bronnen 'sterk aangepast op de geplande Apple Car', met als doel om een grotere actieradius mogelijk te maken. BYD stelt in een reactie dat zijn eigen LFP Blade-systeem helemaal afzonderlijk van Apple zou zijn ontwikkeld. "BYD bezit volledige eigendomsrechten en patentrechten voor de Blade-batterij."

Maar volgens de bronnen van Bloomberg maken BYD-auto’s momenteel nog gebruik van een batterijpakketontwerp waarvan 'mensen die bij de ontwikkeling betrokken waren, zeggen dat het is gebaseerd op lessen uit het werk van Apple'. Aan de kant van Apple gaf Alexander Hitzinger, ex-topman van Volkswagen en Porsche, leiding aan de samenwerking.

Miljard dollar per jaar

Apple pompte volgens Bloomberg zo'n 1 miljard dollar per jaar in het uiteindelijk geschrapte autoproject. De samenwerking met BYD aan batterijen laat zien hoe ver de iPhone-maker is gegaan in de poging een eigen elektrische auto te produceren. Apple trok zich na enkele jaren terug uit het partnerschap met de Chinese fabrikant.

BYD groeide uit tot het grootste automerk in China en haalde begin dit jaar tijdelijk Tesla in als de grootste verkoper van EV's wereldwijd. Het Chinese bedrijf verkocht vorig jaar 3 miljoen elektrische en hybride auto’s. 

Kijk ook onze review van de BYD Seal, die de Tesla Model 3 op de hielen zit.

Lees meer Apple-nieuws en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.