Eindelijk opwindende EV's van Volkswagen: de Scouts zijn hoekig, retro en eigenzinnig

©Scout Motors

Opwindende EV's van Volkswagen: de Scouts zijn hoekig, retro en eigenzinnig
Vandaag om 11:50

De Volkswagen-groep heeft nog geen groot succes op elektrisch vlak. Het 'nieuwe' dochtermerk Scout moet dat veranderen, met opwindende EV's die doen denken aan de hoekige auto's van Rivian.

Scout is voor Amerikanen een bekend automodel. De Jeep-tegenhanger werd in de jaren '60 en '70 gemaakt door International Harvester, vooral bekend van de tractoren. En net zoals Ford zijn hoekige Bronco nieuw leven heeft ingeblazen, komt nu ook de Scout weer terug, nu als dochtermerk van Volkswagen. De eerste twee wagens van Scout Motors zijn gepresenteerd: volledig elektrisch, met een eigenzinnig uiterlijk dat behoorlijk doet denken aan de Rivian R1.

Scout heeft twee modellen onthuld: de pick-up truck Terra en de SUV Traveler. De hoekige auto's zijn een combinatie van retro en modern, met opvallende lichtstrips als koplampen. De twee wagens zijn gebouwd op hetzelfde platform, maar de Terra is met zijn laadbak van 1,70 meter wel langer dan de Traveler.

Enorme trekkracht

De wagens worden voorzien van twee elektromotoren, eentje per as, die samen goed zijn voor een koppel van ruim 1300 Nm. De Traveler moet bijna 3200 kilo kunnen trekken, de Terra zelfs ruim 4500 kilo. Ook kunnen de wagens ruim 900 kilo aan gewicht meedragen. Snel optrekken doen de kolossen ook: van 0 naar 100 in zo'n 3,5 seconde. De elektrische modellen moeten een rijbereik krijgen van zeker 560 kilometer. Ook komt er een range extender op benzine, die het bereik vergroot tot 800 kilometer. Dat is echt gericht op het Amerikaanse platteland, waar je niet zo vlug een snellader tegenkomt.

"Het introduceert elektrificatie bij de klant op basis van hun Amerikaanse normen", zegt Scout-topman Scott Keogh. "Een simpel concept, maar moeilijk om uit te voeren." De topman omschrijft de Scouts als het resultaat van 'erfgoed en vindingrijkheid'. Dat is terug te zien in het interieur van de wagens, dat goed aansluit bij het stoere, retro uiterlijk. We zien een groot touchscreen, maar ook genoeg fysieke knoppen en schakelaars – en heel Amerikaans: hout in het dashboard. Heel wat anders dus dan de Tesla Cybertruck, dat de Amerikaan met een zeer futuristisch ontwerp wil verleiden in een elektrische truck te gaan rijden.

Voorlopig alleen in de VS

De Scout Terra en Traveler worden in de VS gemaakt, en ze zijn vooralsnog ook gericht op die Amerikaanse markt. Daar moeten de wagens in 2027 verschijnen en minder dan 60.000 dollar gaan kosten, omgerekend 55.000 euro – maar vaak zijn auto's hier in Europa door alle heffingen toch wat duurder. Het is dus nog niet bekend of de wagens van Scout naar Europa komen, maar directe concurrent Rivian brengt zijn eigenzinnige EV's wel naar de Europese markt. Voor wie ook zo'n Scout wil, is er misschien dus wat hoop.

Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.