Porsche verandert van koers en belooft brandstofversies van elektrische auto's
Porsche neemt zijn elektrische toekomst opnieuw onder de loep. Ondanks eerdere doelen om tegen 2030 voor 80 procent elektrische auto's te produceren, wijzen nieuwe uitspraken van Porsche-bestuurders in een andere richting.
De laatste kwartaalcijfers van Porsche doen menig analist fronsen over de oorspronkelijke elektrificatiedoelen van het merk. "Veel klanten in het premium- en luxesegment blijven interesse hebben in auto's met verbrandingsmotoren, er is een duidelijke trend", verklaart Porsche-topman Lutz Meschke. "We zullen meer van EV afgeleide versies met een brandstofmotor ontwikkelen om op de juiste manier in te spelen op de vraag van klanten."
Hoewel Porsche in 2022 nog aankondigde bijna alle modellen volledig elektrisch te maken, met uitzondering van de 911, zegt het merk nu voor andere populaire modellen, zoals de Panamera en Cayenne, vast te houden aan verbrandings- en hybride motoren. "We zullen onze auto's met verbrandingsmotoren vernieuwen, waaronder de Panamera en de Cayenne, en natuurlijk blijven we vertrouwen op plug-inhybrides", aldus Meschke.
Verandering van koers
De Porsche-topman geeft aan dat het bedrijf de klant altijd centraal heeft gesteld en dat ook nu weer zal doen. Hij voegt daar aan toe dat de elektrificatie van voertuigen "langer duurt dan verwacht". De oorzaak hiervan ligt zowel bij de uiteenlopende wensen van de consument als bij de snelheid waarmee elektrisch rijden zich in verschillende delen van de wereld ontwikkelt.
Porsche lijkt een middenweg te kiezen door modellen te introduceren die zowel elektrisch als op traditionele brandstoffen rijden. Zo zal de Porsche 718 waarschijnlijk een hybride worden, terwijl deze eerder werd aangekondigd als een volledig elektrische auto. Meschke wijst erop dat Porsche erg flexibel is bij de productie van zijn auto's. "We kunnen auto's met verbrandingsmotoren, plug-inhybrides en geëlektrificeerde auto's produceren op één productielijn in Leipzig."
ICE-verbod in Europa
Porsche staat niet alleen in deze heroverweging. Meerdere autofabrikanten overwegen om langer verbrandingsmotoren te blijven gebruiken. Ook intern is Porsche bezig om bestaande verbrandingsmodellen zoals de Macan en Cayenne op te frissen, om ze voorlopig aantrekkelijk te houden voor traditionele kopers.
De veranderde plannen van Porsche lijken haaks te staan op de Europese doelstellingen om de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden. In de VS is de situatie anders. Presidentskandidaat Donald Trump is een grote tegenstander van zo'n verbod op brandstofauto's.
Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.