©Bright/Meta

WhatsApp en Facebook gaan binnenkort de strijd aan met Google

Uitgelekt plan: WhatsApp en Facebook worden een concurrent van Google

28 oktober om 22:38
Laatste update: 28 oktober om 22:41

Meta, het moederbedrijf van WhatsApp, is niet alleen druk bezig met de ontwikkeling van slimme brillen en het verbeteren van zijn AI-assistent. Het bedrijf hoopt nog een extra troef in handen te hebben in de strijd tegen zijn grootste concurrenten.

Volgens bronnen van The Information is Meta bezig met het ontwikkelen van zijn eigen zoekmachine, als een rivaal van Google. Terwijl Meta's AI-model Llama de afgelopen jaren zoveel mogelijk data verzamelde, had het bedrijf nog een extra reden om dit te doen. Het bedrijf achter WhatsApp en Facebook verzamelde niet alleen informatie om zijn AI-model op te trainen, maar indexeerde deze webpagina's tegelijkertijd om deze op te slaan en doorzoekbaar te maken.

Op deze manier hoopt Meta directe antwoorden met bronverwijzingen te kunnen bieden. Ondertussen ligt Google onder vuur vanwege zijn kant-en-klare AI Overviews in de zoekresultaten. Die AI-functie stuurt volgens websitemakers veel minder verkeer naar websites, omdat gebruikers tevreden zijn met het antwoord en niet meer doorklikken. Overigens heeft Google de AI Overviews-functie vandaag uitgerold naar een groot deel van de wereld, behalve de Europese Unie.

Google veroordeeld

Dit jaar werd Google veroordeeld wegens monopolistisch gedrag, onder andere omdat het zijn zoekmachine tegen betaling als standaard op verschillende apparaten en browsers instelt. Naast het feit dat deze deal negatieve gevolgen had voor de concurrentie, werd tegelijk duidelijk dat Apple hierdoor minder snel zijn eigen zoekmachine ontwikkeld zou hebben. De iPhone-maker ontving 20 miljard dollar per jaar om Google als standaardoptie te behouden.

Bovendien is Meta zich ervan bewust dat andere Google-concurrenten, zoals Microsoft Bing en DuckDuckGo, slechts een klein deel van de zoekmarkt hebben veroverd. Aangezien vooral jonge gebruikers tegenwoordig veel nieuws via sociale media vergaren, heeft Meta een schat aan data over zoek- en klikgedrag.

Onafhankelijk willen zijn

Meta wil maar al te graag onafhankelijk zijn bij het aanbieden van zijn diensten. Hoewel de recente slimme bril in samenwerking met Ray-Ban inmiddels als een hit mag worden beschouwd, blijft de hardware enigszins steken op het gebied van compatibiliteit met smartphones zoals de iPhone.

Meta-ceo Mark Zuckerberg heeft regelmatig geklaagd over deze afhankelijkheid van Apple en Google. Zijn hoop is dus vooral gericht op een slimme bril als de opvolger van de smartphone, zodat Meta de kans kan aangrijpen om zijn eigen ecosysteem daaromheen te creëren, los van de beperkingen van de andere techreuzen. Dat wil Zuckerberg zo graag dat Meta zijn model voor kunstmatige intelligentie zelfs praktisch gratis aanbiedt in de hoop de grootste te worden.

Volg meer tech-nieuws en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.