©Samsung

Samsung overweegt afscheid van naam Galaxy bij premium smartphones

Een Samsung zónder Galaxy? Dit is waarom het bedrijf een nieuwe merknaam overweegt

30 oktober om 21:46

Een opvallende strategische verschuiving tekent zich af bij de Zuid-Koreaanse techgigant Samsung. Het bedrijf overweegt de bekende 'Galaxy'-merknaam los te laten bij zijn duurdere smartphones. 

Momenteel gebruikt Samsung de Galaxy-naam voor vrijwel al zijn mobiele apparaten, van instapmodellen tot de allerduurste telefoons, maar ook voor tablets en smartwatches. Hoewel verschillende productlijnen al wel verschillende doelgroepen bedienen, vallen ze allemaal onder de Galaxy-koepel.

Samsung onderzoekt nu de voor- en nadelen van een nieuwe merknaam specifiek voor zijn topmodellen. Dat meldt de Zuid-Koreaanse nieuwssite E-Today. Deze verandering zou kunnen helpen om de premium-smartphones van het merk sterker te positioneren in het hoogste marktsegment.

Topman liet hints vallen

De mogelijke verandering werd eerder dit jaar al concreet genoemd door Lee Young-hee, voorzitter van wereldwijde marketing bij Samsung Electronics. Hij deed dat tijdens de technologiebeurs CES 2024 in Las Vegas, die in januari plaatsvond. "We zien dat mensen uitkijken naar een nieuwe naam op het moment dat er een innovatieve doorbraak komt", zei Young-hee toen.

Naar het voorbeeld van Hyundai

Het plan lijkt geïnspireerd door het succes van andere Zuid-Koreaanse ondernemingen. Autofabrikant Hyundai lanceerde bijvoorbeeld het luxemerk Genesis voor zijn exclusievere modellen.

Of en wanneer we daadwerkelijk afscheid nemen van de Galaxy-naam bij Samsungs topmodellen is momenteel nog niet bekend. De fabrikant onderzoekt verschillende scenario's voordat er een definitieve beslissing wordt genomen.

Lees meer nieuws over Samsung en mis niets met de Bright-app.