©Exosonic

Tegenslag voor supersonisch vliegen

Tegenslag voor de wereld van supersonisch vliegen

10 november om 10:00

Supersonisch vliegen is niet nieuw, maar er zijn veel bedrijven die werken aan een comeback van deze manier van vliegen. Maar helaas, startup Exosonic is failliet gegaan, dat al vrij ver was met zijn supersonische vliegtuig.

Supersonisch vliegen kennen sommige mensen nog van de Concorde. Dit vliegtuig ging eind 2003 met pensioen, omdat het te veel uitdagingen kende. Je kon er in drie uurtjes mee van Parijs naar New York vliegen, maar de Concorde was luidruchtig, milieuonvriendelijk en duur. Sindsdien lijkt het stil rond supersonisch vliegen, maar er zijn ondertussen veel bedrijven die aan nieuwe oplossingen werken in deze tak. Zelfs NASA streeft ernaar supersonisch vliegen commercieel beschikbaar te maken.

Exosonic stopt 

Hoeveel hoop er ook is voor supersonisch vliegen, het blijkt nog steeds met veel uitdagingen te komen. Startup Exosonic moet na vijf jaar de deuren sluiten. “Hoewel de oprichters en het team nog steeds geloven in de behoefte aan stille supersonische vluchten en supersonische drones voor het Amerikaanse Ministerie van Defensie, kan het bedrijf zonder verdere steun van klanten voor beide concepten niet de financiële middelen leveren die nodig zijn om verdere vooruitgang te boeken,” aldus Exosonic.


Exosonic werd opgericht door Norris Tie, een engineer die van Northrop Grumman en Lockheed Martin komt en daar onder andere aan het supersonische vliegtuig voor NASA werkte. Exosonic wist investeringen op te halen, maar dit blijkt niet genoeg te zijn geweest om echt door te gaan met zijn initiatief. Zonde, want het voltooide dit jaar de eerste succesvolle vlucht met zijn vliegtuig.

Supersonisch vliegen

Het ging om een kleinere variant van het vliegtuig dat het uiteindelijk moest worden. De periode tussen ontwikkeling en commercieel beschikbaar maken, die ook wel de ‘vallei des doods’ wordt genoemd in de techwereld, bleek te lang voor Exosonic, waardoor het nu stopt. Het geld is op, maar het is te hopen dat de opgedane kennis in andere supersonische vliegtuigen kan worden gestoken.

Lees meer over NASA's supersonische ambities en abonneer je op onze nieuwsbrief.