AppleTalk: Gaming op de Mac? Haha
Welkom bij AppleTalk. In dit weekoverzicht kijkt Bright-hoofdredacteur Erwin terug op al het Apple-nieuws en blikt hij vooruit.
Van de drie nieuwe M4 Macs steelt de Mac Mini de show. Begrijpelijk, want het is de enige Mac met een nieuw ontwerp en het is de goedkoopste Mac. De kleinood inspireert nerds wereldwijd tot vondsten zoals deze behuizing in de vorm van een Mac Pro torentje. De nieuwe Mac Mini blijkt ook prima in de voet van een oude iMac G4 te passen. En op Reddit heeft iemand ontdekt waarom Apple de aan-uit knop onderop de Mac Mini heeft geplaatst. Het is de ideale desk-under computer! Apple heeft trouwens gereageerd op de opmerkelijke ontwerpkeuze.
Mini Pippin 🕹️
De M4 chip is dermate krachtig dat ik gamen op een Mac een nieuwe kans wil geven. En dan bedoel ik niet via CrossOver, nee, native Mac games. Nu staan Macs niet bepaald bekend als game-machines, maar vorig jaar bracht Apple de eerste Game Porting Toolkit uit. Wie weet heeft dat ontwikkelaars overgehaald om titels eerder of vaker voor de Mac uit te brengen?
De oogst van native Mac-games blijkt bedroevend klein. Ik heb met pijn en moeite 25 toptitels weten te verzamelen in de Mac App Store, Apple Arcade, Steam en als losse downloads. Op enkele uitzonderingen na als Diablo III, Civilization VI en vorig jaar nog Baldur’s Gate 3 verschijnen de meeste toptitels bovendien pas jaren na hun initiële release voor andere platforms op de Mac. Dieptepunt is misschien wel The Sims 2: Super Collection dat in 2014 voor de Mac verscheen, hetzelfde jaar waarin uitgever Electronic Arts aankondigde de ondersteuning voor het spel definitief te staken.
Wat opvalt is dat Mac-gamers vooral van simulatiegames lijken te houden. Vijf titels in de Top 10 Betaalde Games in de Mac App Store zijn sims, de meeste bovendien op leeftijd. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de spelers.
Tegelijkertijd valt op dat de komst van de Game Porting Toolkit vorig jaar (en versie 2 van de kit dit jaar) wel degelijk effect heeft. Een bescheiden effect weliswaar, maar toch. Een pareltje als Stray, de adventure game waarin je als een zwerfkat speelt, verscheen in 2022 voor de PlayStation 4 en 5 en voor Windows en in 2023 ook voor de Mac. De remake van Resident Evil 4, Lies of P en Football Manager 2024 - helaas niet mijn favoriete genres - verschenen vorig jaar zelfs meteen voor de Mac.
Game on 🕹️
Dit jaar heb ik genoten van Death Stranding Director’s Cut op een M3 MacBook Air, met voor een Mac best aardige framerates. Het originele spel dateert van 2019, de Director’s Cut van 2021. In 2024 verscheen ook Resident Evil 7: Biohazard voor de Mac, zeven jaar na dato. Frostpunk 2 daarentegen verscheen dit jaar meteen voor de Mac. En begin december volgt - binnen het jaar nog - Prince of Persia: The Lost Crown.
Ik kijk momenteel vooral uit naar de release van Control, die ik deze maand nog verwacht. De action-adventure game stamt uit 2019 en is al voor elk denkbaar platform verschenen, zelfs voor wijlen Google Stadia. Te meer omdat ik momenteel een MacBook Pro met M4 Pro te leen heb. Een eerste test met Stray laat een duidelijke verbetering zien qua graphics, framerate en ray-tracing.
Voor volgend jaar staan welgeteld twee toptitels gepland. In februari verschijnt Assassin’s Creed: Shadows voor PlayStation 5, Windows, Xbox Series X/S, MacOS en zelfs iPadOS. En daarna zal Cyberpunk 2077 voor de Mac uitkomen. Ja, die game verscheen al vier jaar geleden maar ging aanvankelijk gebukt onder veel bugs. Dat is een zeldzaam voordeel van gamen op de Mac: games zijn al lang uitontwikkeld en doorgaans bug-vrij.
Playbook 🕹️
Het is dus schrapen, gaming op de Mac, maar met titels als Stray, Death Stranding, Control, Assassin’s Creed en Cyberpunk 2077 zie ik wel een nieuwe niche weggelegd voor de Mac: niet sims maar filmische action-adventure en action-roleplaying games. Ik maak me geen illusies dat de Mac ooit zal kunnen wedijveren met een PlayStation of Windows, maar met Apple TV+ heeft Apple ook een eigenwijze strategie ontwikkeld waarbij het met eigen producties kiest voor kwaliteit boven kwantiteit. Zou dat met games ook niet kunnen?
One more thing ⌘
Samsung heeft een nieuwe versie van zijn goedkoopste Galaxy-smartphone aangekondigd. De A16 kost 199 euro. En toch heeft dat toestel een fijne feature waar zelfs de nieuwe iPhone 16 (vanaf 969 euro) niet over beschikt: een 90 Hz scherm. De iPhone Pro-modellen kunnen 120 Hz aan, maar de niet-Pro modellen blijven maar steken op 60 Hz. Mijn suggestie: geef de vierde iPhone SE in het voorjaar een 60 Hz scherm, stop in de iPhone 17 eindelijk 90 Hz scherm en houd de iPhone 17 Pro op 120 Hz. Mooie staffel.
Fijn weekend!