Hoe voer je met kerst een goed gesprek over je elektrische auto?
Het is bijna kerst. Vroeger had je het dan over wierook, goud en mirre. Nu gaat het regelmatig over lithium, kobalt en neodymium. De ingrediënten van jouw elektrische auto. Iedereen heeft wel een oom die dan op zijn stokpaard klimt om te oreren over hoe zijn Suzuki Swift uit 2003 beter is dan al die EV's. Hier zijn je tegenargumenten.
Het is bijna kerst. Vroeger had je het dan over wierook, goud en mirre. Nu gaat het regelmatig over lithium, kobalt en neodymium. De ingrediënten van jouw elektrische auto. Iedereen heeft wel een oom die dan op zijn stokpaard klimt om te oreren over hoe zijn Suzuki Swift uit 2003 beter is dan al die EV's.
Hier zijn je tegenargumenten.
'Elektrische auto's zijn te duur'
EV’s zijn soms nieuw duurder in aanschaf dan benzinewagens. Maar vindt maar eens een betere benzinedeal dan een Hyundai Inster met €3K subsidie en €3K korting.
Sinds dit jaar heb je ook onder de €30K wat keuze gekregen en tweedehands zijn de prijzen ook flink gezakt.
'Opladen duurt te lang'
Een klassieker. Veel mensen denken dat opladen lang duurt omdat ze gewend zijn aan een tankbeurt van vijf minuten. Maar een EV is geen benzineauto. In plaats van wekelijks naar de pomp, sluit je je auto ’s avonds thuis aan en heb je elke ochtend een volle accu.
Zelfs op een snellader duurt het slechts 20 minuten om van 10 procent naar 80 procent te laden — perfect voor een koffiepauze tijdens een roadtrip. Per saldo kost laden vaak minder tijd dan tanken.
'Ik kan nergens opladen'
Heb je misschien op een website gezeten uit Amerika? Of ruraal België? In Nederland kun je echt overal laden.
Toegegeven: een EV is het handigst als je thuis of op je werk kan laden, maar bijna overal staan laadpalen.
'Wat als de stroom uitvalt?'
Regen, sneeuw, stormen? Geen probleem. Een EV opladen is net zo veilig als tanken. Koud weer kan wat bereik kosten, maar dat geldt ook voor benzineauto’s — alleen merkt niemand dat omdat ze het niet bijhouden.
En bij extreme situaties zoals een evacuatie? Laad je auto op, net zoals je een benzinetank zou vullen. Gaat de stroom uit? Dan doen de benzinepompen het ook niet meer.
'Ik wil naar Zuid-Frankrijk kilometer rijden zonder te stoppen'
Er zijn verdacht weinig mensen die écht honderden kilometers zonder pauze willen rijden. De meeste mensen rijden zelden zulke afstanden zonder een stop. Moderne EV’s halen al flinke actieradius, en als je wel een pauze nodig hebt, laadt je auto in de tussentijd gewoon bij.
Met moderne elektrische auto's stop je vaker om te plassen, dan om te laden.
'We hebben niet genoeg stroom'
Ook dit klopt niet. Er is genoeg capaciteit voor EV’s op dit moment en de aanwas groeit niet zo snel dat er een probleem in het verschiet ligt. Ondertussen worden zonne- en windenergie goedkoper en efficiënter. EV’s zijn extreem zuinig en gebruiken maar een fractie van de totale stroomproductie.
Bovendien kun je het laden van je elektrische auto plaats laten vinden op momenten dat er een overschot is aan goedkope duurzame stroom. Als EV's op het juiste moment worden opgeladen, lossen ze dus juist piekproblemen op.
'EV’s zijn slecht voor het milieu'
Dit is simpelweg achterhaald. Een EV is veel efficiënter dan een benzineauto, zelfs als de stroom van kolencentrales komt. Na een paar jaar rijden is de CO2-voetafdruk van een EV al kleiner dan die van een benzineauto, en het elektriciteitsnet wordt steeds schoner. Elektrisch rijden wordt alleen maar beter.
Met deze antwoorden heb je in ieder geval gelijk tijdens de kerst, maar om het gezellig te houden moet je misschien gewoon een rondje meerijden in de Swift van je oom en hem daarna in jouw elektrische auto laten rijden.
Lees meer over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.