Er lijkt nóg een Nederland e-bike-bedrijf het einde van het jaar niet te halen
Cargoroo is het volgende Nederlandse e-bike-bedrijf dat het einde van het jaar niet lijkt te halen. De aanbieder van elektrische deelbakfietsen heeft faillissement aangevraagd bij de rechtbank van Amsterdam en haalt zijn fietsen van de weg.
De elektrische bakfietsen van Cargoroo waren een hit in Nederlandse en sommige Europese steden. Met behulp van de app konden inwoners van Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen, Antwerpen, Berlijn en Leuven voor korte periode een bakfiets meenemen.
Cargoroo werd vooral geroemd vanwege de flexibiliteit die huurders hadden. Zo konden ze via de app niet alleen losse ritten boeken, maar werkten ze ook met een abonnementsvorm voor het huren van elektrische bakfietsen.
Cargoroo: van tien miljoen investering naar faillissement
Twee jaar geleden leek alles nog voor de wind te gaan. Cargoroo haalde tien miljoen euro op bij investeerders als The Sharing Group en Fairtree Elevant Ventures. Dat gaf het bedrijf in eerste instantie een stevige boost om de positie in Europa te versterken, maar die flinke zak geld bleek uiteindelijk niet genoeg te zijn.
Die ellende begon toen Rotterdamse concurrent Baqme een belangrijke aanbesteding in Amsterdam veroverde, waardoor de 300 bakfietsen die in de hoofdstad stonden verdwenen. Dat besluit zette de boel op losse schroeven, omdat de genoemde investeerders vooral de grote groei in Amsterdam zagen. Financieel zorgde die twijfel voor onzekerheid bij Cargoroo.
Dat directeur Jaron Borensztajn eerder dit jaar liet weten dat het verlies van de vergunning zwaar weegt, zegt eigenlijk alles. Het vertrek uit Amsterdam was niet alleen een bedreiging voor de positie in de markt, maar ook voor de toekomst van het hele bedrijf.
E-bikes inmiddels niet meer op straat
Dat brengt ons naar vandaag. Cargoroo heeft faillissement aangevraagd en in verschillende steden zijn de elektrische bakfietsen al van de straat gehaald. In Utrecht, Den Haag en Nijmegen zijn de fietsen niet meer te boeken, tot grote teleurstelling van de steden zelf.
De gemeente Utrecht heeft in een bericht laten weten de situatie te betreuren en wil met een actieplan komen. Zo zou het in overleg met andere steden kijken naar mogelijkheden om de deelfietsen weer snel op straat te krijgen.
2024: een rampjaar voor Nederlandse e-bike-bedrijven
Voor Nederlandse e-bike-bedrijven kunnen we 2024 stiekem wel een rampjaar noemen. Hoewel Cargoroo natuurlijk niet zelf fietsen verkoopt, laat het wel zien dat de sector het in zijn geheel zwaar heeft dit jaar.
Nog geen vier dagen geleden vroeg het Nederlandse e-bike-merk Amslod faillissement aan. In november werd grote speler Stella failliet verklaard en viel ook voor Huyser het doek. De problemen staan echter niet op zichzelf, gezien ook vorige jaar met VanMoof en QWIC twee grote spelers uit het speelveld verdwenen.
Lees meer over e-bikes en mis niets met de Bright-app.