Dit was de eerste civiele supersonische vlucht sinds de Concorde (min of meer)
Voor het eerst sinds het iconische Concorde-vliegtuig in 2003 met pensioen ging, heeft een civiel supersonisch vliegtuig opnieuw de geluidsbarrière doorbroken. Een onbemand prototype van het Mk-II Aurora-vliegtuig van het Nieuw-Zeelandse Dawn Aerospace bereikte een snelheid van Mach 1.1, zo’n 1.350 kilometer per uur.
De Mk-II Aurora is een compact raketvliegtuig met een spanwijdte van slechts 4 meter en een gewicht van 200 kilo. Het vliegtuig bereikte een hoogte van 25 kilometer en brak hiermee verschillende records: het was de snelste klim ooit naar 20 kilometer, het hoogste punt ooit bereikt door een Nieuw-Zeelands vliegtuig en de eerste supersonische vlucht met een in Nieuw-Zeeland ontworpen toestel.
Het toestel behaalde zijn hoogterecord in iets minder dan twee minuten (118,6 seconden om exact te zijn). Dat is 4,2 seconden sneller dan het vorige record, dat een halve eeuw geleden werd gehaald door een speciaal aangepaste F-15 straaljager. Wat de prestatie extra indrukwekkend maakt, is dat het toestel zes uur later alweer de lucht in ging voor een tweede vlucht.
Een nieuwe generatie vliegtuigen
Hoewel dat al niet niks is, is het uiteindelijke doel van Dawn Aerospace veel ambitieuzer: snelheden tot Mach 3.5 bereiken en vliegen tot aan de rand van de ruimte. Toekomstige versies van de Aurora zouden onder meer kunnen worden ingezet voor wetenschappelijk onderzoek en aardobservatie. De vliegtuigen van het bedrijf moeten gewoon vanaf een vliegveld kunnen opstijgen.
Sinds het einde van de Concorde zijn er diverse pogingen gedaan om supersonische vluchten weer op te starten, maar de focus ligt tegenwoordig op milieuvriendelijke en efficiënte oplossingen. Hoewel de Aurora zelf geen passagiers vervoert, bewijst het project dat we echter nog niet vergeten zijn hoe we steeds snellere vliegtuigen kunnen bouwen.
Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.