Volgens de consumentenbond betaal je onnodig veel geld voor vliegtickets

©Unsplash

Volgens de consumentenbond betaal je onnodig veel geld voor vliegtickets
Vandaag om 13:25

Websites als Cheaptickets, Vliegwinkel en Kiwi bieden op het eerste oog goedkope vliegtickets aan, maar de consument komt uiteindelijk bedrogen uit. Dat is waar de Consumentenbond voor waarschuwt.

Hoewel de vluchten zelf doorgaans goedkoop worden aangeboden, rekenen verschillende websites hoge bedragen voor optionele diensten. Het reserveren van een stoel of het meenemen van bagage zorgt ervoor dat de consument onnodig veel betaalt voor dergelijke vluchten.

De Consumentenbond onderzocht prijzen van de elf populairste ticketwebsites, maar de goedkoopste tickets waren in bijna alle gevallen te vinden op de websites van de luchtvaartmaatschappijen zelf.

Consumentenbond ziet vier keer hogere prijzen

Boek je die vluchten daar niet, dan krijg je dus te maken met pittige prijzen zodra je voor extra opties kiest. De Consumentenbond stelt zelfs dat je bij dergelijke websites vier keer meer moet betalen dan bij een luchtvaartmaatschappij.

Er zijn zelfs sites die kosten in rekening brengen voor het online inchecken van je vlucht, een dienst die bij alle Europese maatschappijen gratis is. Een van de websites vroeg daar bijvoorbeeld zeven euro voor.

Dat maakt de situatie nog erger dan in 2022, toen de consumentenorganisatie ook al zo’n onderzoek deed.

Reclamekreten een probleem

Hoge prijzen zijn niet het enige probleem van vergelijkingssites als Cheaptickets. Naast het feit dat er in de vergelijking vaak vluchten ontbreken van easyJet, KLM en Ryanair, jagen ze consumenten ook op met reclameteksten. Leuzen als “Wees snel, de prijzen stijgen binnenkort” of “Dit is een van de beste aanbiedingen van vandaag” vliegen de websitebezoeker om de oren.

Volgens de Consumentenbond zorgt dit ervoor dat consumenten gehaast een boeking doen, waardoor ze al snel fouten kunnen maken. Die kunnen ze duur komen te staan, omdat maatschappijen als Gotogate naamswijzigingen niet toestaan, waardoor het kopen van een nieuw ticket vereist is. Dat is tegen de regels, omdat maatschappijen je daar altijd bij moeten helpen en geen kosten in rekening mogen brengen.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Je mist niets met de Bright-app!