Top 5: conceptcars op de Genève-autobeurs
Op de autoshow van Genève tonen automerken allerlei nieuwe modellen en conceptcars. Dit waren de vijf bijzonderste auto's.
Honda EV Sport en Urban Concept
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="be2139cf-e914-4149-80ab-452b229af5c3"></drupal-entity>
Honda heeft twee elektrische autootjes meegenomen naar Genève. De één, de Urban, nog schattiger dan de andere, de Sport. De Urban zou in 2019 in productie genomen moeten worden. De Sport is een hommage aan design uit de jaren 60. Het is onduidelijk of de Sport ook in productie gaat, maar als dat gebeurt, zal het uiterlijk flink gewijzigd zijn als gevolg van praktische overwegingen, kostenbesparingen en regelgeving. De Sport zie je hieronder, bovenaan staat de Urban.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="170e8d25-bf01-4a2e-8d01-f43cab9a4d58"></drupal-entity>
Hyundai Le Fil Rouge
Een Koreaans automerk met een Belgische ontwerpbaas en een Franstalige conceptcar. Het kan, het is 2018, wen er maar aan. Le Fil Rouge is uiteraard een elektrische auto. De lijnvoering van deze conceptcar moeten we terug kunnen vinden in toekomstige auto's van Hyundai. Inclusief een grille van flink formaat. Ontwerper Luc Donckerwolke noemt het een herinterpretatie van de originele Hyundai Coupe Concept uit 1974.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="39d813b6-e90e-43cf-8c85-c62098875199"></drupal-entity>
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="0e098cda-7853-433a-ae10-e0f9484e631d"></drupal-entity>
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="251624ec-b2c8-4d92-b229-59b24d270d9d"></drupal-entity>
Deze Hyundai diende als inspiratie.
Rimac C_Two
Er zijn bedrijven die alleen lijken te bestaan om conceptcars op autoshows te presenteren. Rimac is daar een van. Het maakt conceptcars die op geen enkele manier getoetst hoeven te worden aan de realiteit zo lijkt het. Daar hebben alle automakers een handje van. Maar dat houdt meestal op met gekke stoelen, wielen die te groot zijn om in een bocht te kunnen draaien en camera's waar spiegels horen. Rimac kiest eerder voor geen spiegels én geen camera's. Zijn wielen eigenlijk echt nodig?
De C_Two is een spectaculaire hypercar die ook autonoom moet kunnen rijden. Voor de autoliefhebber een contradictio in terminis, maar Rimac trekt zich daar niet te veel van aan. De auto heeft 1887 pk, afkomstig uit vier elektromotoren en zou in 1,97 seconde van 0 naar 100 kunnen accelereren. De 8 camera's,12 ulstrasoon sensoren, Lidar en 6 radars moeten de auto zelfstandig kunnen laten rijden.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="f8d077a5-edaa-4759-aa31-170946f10715"></drupal-entity>
Renault EZ-Go
Renault heeft met de Zoe al een tijdje een elektrische auto te koop en denkt dus verder vooruit dan de meeste automakers. Ze hebben ook meegekregen dat er op het gebied van autodelen het een en ander gebeurt en bouwden dus een robotaxi. De EZ-Go (spreek op z'n Engels uit met Frans accent: "Iezzuhgeuh"). Zes passagiers passen in de Renault. Exclusief chauffeur, want die is niet nodig. Voor wie geen auto wil bezitten zou de EZ-Go ideaal zijn: geen onderhoud, geen rijlessen, geen parkeerissues. Instappen gaat via een gigantische klep, waarna je in de rondzit plaats kunt nemen. Gezellig.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="2d39ff12-2a27-4104-9427-4718e34c8544"></drupal-entity>
VW ID Vizzion concept
Volkswagen volgt een wonderlijke koers met zijn elektrische auto's. De eGolf is een opvallend goeie elektrische auto, visueel bijna gelijk aan de benzine-Golf, maar op de beursvloer wordt al tijden gepronkt met de ID-modellen. Dat zijn stuk voor stuk gewaagde ontwerpen, maar ook niet per se fraaie auto's. Op het elektrische busje ID Buzz na, zijn er geen hebbedingen bij. Ook de Vizzion-concept is daar geen uitzondering op.
Deze gigantische auto is 5,2 meter lang en 1,5 meter hoog. Het voordeel is dat je een gigantische accu in dat frame kunt plaatsen. Met 111kWu is dat meer dan het grootste pakket in de Tesla Model S. Chromen details zijn in deze conceptcars vervangen door led-licht. En een stuur en pedalen ontbreken in zijn geheel, omdat deze auto zichzelf kan rijden. Indrukwekkend allemaal, maar het leidt een beetje af van wat er nu al in de showroom staat en het geeft niet veel inzicht in wat er over drie jaar echt te koop zal zijn.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="e0dcd84a-5bef-4d78-bbb1-0cc101d72fbd"></drupal-entity>
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="386da204-4fbb-45b7-901a-a82c9b30c79c"></drupal-entity>
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright-duurtest.