Breekijzer

Waarom Amazon een spraakgestuurde magnetron maakt

Waarom Amazon een spraakgestuurde magnetron maakt
28 september 2018 om 12:33
Laatste update: 28 september 2018 om 12:35

Dankzij de introductie van een hele trits nieuwe apparaten die werken met de spraakassistent Alexa, wordt het straks nog een hele opgave om aan Amazon te ontsnappen.

Van nieuwe slimme speakers en schermen tot spraakgestuurde magnetrons en klokken: Amazon kondigde vorige week zoveel nieuwe Alexa-apparaten aan dat het voor de kijkers van de presentatie nauwelijks was bij te houden.

Het enorme aanbod aan nieuwe producten past goed in de filosofie van Amazon-oprichter Jeff Bezos die bij voorkeur zoveel mogelijk tegen de muur gooit om later nog eens te kijken wat er is blijven te hangen. Bezos moedigt experimenten aan en vindt het niet erg als er iets mislukt.

Alexa-ecosysteem

Maar volgens Forrester-analist Jennifer Wise is de lawine aan nieuwe Alexa-producten ook bedoeld om consumenten in het Alexa-ecosysteem te trekken, schrijft The Verge. Als er voor tal van productcategorieën een spraakgestuurde variant met Alexa bestaat, is de kans groot dat je vroeg of laat iets van Amazon in huis haalt.

Wat daarbij helpt is dat Amazon zijn Alexa-producten bijzonder vriendelijk heeft geprijsd. Zo is de goedkoopste slimme speaker van Amazon, de Echo Dot, al voor een paar tientjes te koop en gaat de spraakgestuurde magnetron maar zestig dollar kosten.

Breekijzer

Het eerste Alexa-product dat je aanschaft, is het breekijzer waarmee Amazon toegang krijgt tot je smarthome. En als je eenmaal een product hebt dat je aanstuurt via Alexa ligt het voor de hand om bij de keuze van een volgend spraakgestuurd apparaat opnieuw voor Alexa te kiezen. Zo raakt de consument langzaam maar zeker verstrikt in het ecosysteem van Amazon.

En daar is het Amazon volgens Wise om te doen: Amazon nestelt zich zo zeer in je smarthome dat het je eerste keuze wordt. Net zoals je eerder bij Amazon bestelt als je toch al een Prime-abonnement bij het online warenhuis hebt.

Als meer mensen meer Alexa-producten gebruiken, krijgt Amazon bovendien meer data waarmee de webgigant zijn Alexa kan verbeteren - waardoor het weer interessanter wordt voor consumenten om Alexa te verkiezen boven een andere slimme spraakassistent.

Startups

Om zijn marktaandeel te vergroten investeert Amazon ten slotte agressief in startups die actief zijn op het gebied van smarthomes. Zo kocht het bedrijf vorig jaar producent van slimme veiligheidscamera's Blink en nam het begin dit jaar Ring (slimme deurbellen) over.