Tinder-app nu de app met de meeste omzet
Netflix voorbijgeswipet

Tinder haalt Netflix in als app met de meeste omzet

15 april 2019 om 11:54
Laatste update: 15 april 2019 om 12:47

Tinder heeft Netflix in het eerste kwartaal van de troon gestoten als de mobiele app die de meeste omzet genereert.

Volgens Sensor Tower zag Tinder zijn omzet in de App Store en Google Play in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar groeien met 42 procent naar 261 miljoen dollar, meldt TechCrunch. De omzet van Netflix bedroeg in het eerste kwartaal 216 miljoen dollar.

Dat Tinder Netflix nu heeft overvleugeld, heeft alles te maken met de beslissing van Netflix eind vorig jaar om het onmogelijk te maken voor nieuwe Netflix-abonnees om zich te abonneren via de iOS-app. De tv-dienst hoopt zo meer in eigen zak te houden.

Speciale deal

Volgens Sensor Tower bracht de Netflix-app vorig jaar 256 miljoen dollar in het laatje bij Apple. Daarmee was het de iOS-app die verreweg het meeste opleverde.

Apple pakt bij abonnementen die via apps worden afgesloten in het eerste jaar 30 procent van het abonnementsgeld en daarna 15 procent - al had Netflix volgens Apple-blogger John Gruber van Daring Fireball een speciale deal, waarbij het standaard maar 15 procent hoefde af te dragen.

Toptien

De App Store van Apple was in het eerste kwartaal met 12,4 miljard dollar goed voor 64 procent van de mobiele omzet. Via Google Play werd er 7,4 miljard dollar omgezet. Het aantal downloads voor iOS daalde met 4,7 procent in vergelijking met een jaar geleden. Bij Google Play was er sprake van een groei van 18,8 procent.

In de toptien met apps met de grootste omzet (exclusief game-apps) van Sensor Tower domineren de apps gericht op streaming, muziek en video. Het gaat daarbij onder meer om Tencent Video, YouTube en Pandora. Bij de gratis apps scoren apps voor messaging en sociale media, zoals WhatsApp, Facebook en Instagram, hoge ogen.

TikTok

Opvallend is ook de aanhoudende opmars van TikTok. Volgens Sensor Tower kreeg die video-app er in het eerste kwartaal 188 miljoen gebruikers bij. De groei vond vooral plaats in India, waar er 89 miljoen gebruikers bij kwamen.

Kijk ook: dit moet er beter aan Instagram

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's