'Wel veiliger'

Waymo verdedigt lidar-systeem na kritiek Elon Musk

© Waymo

Waymo verdedigt lidar-systeem na kritiek Elon Musk
9 mei 2019 om 13:33
Laatste update: 9 mei 2019 om 13:33

Google-zusterbedrijf Waymo vindt de lidar-sensoren in zijn zelfrijdende auto's cruciaal. De plannen van Tesla om zelfrijdende auto's te introduceren zonder deze sensoren vindt het bedrijf riskant.

"Het moet niet het één of het ander zijn", zegt de technische topman van Waymo over de keuze tussen camera's en lidar-systemen. Tesla-topman Elon Musk zei onlangs dat Tesla's binnen twee jaar volledig zelfrijdend zijn en dat nadrukkelijk zonder de dure lidar-sensoren te gebruiken. Lidar is een radarsysteem waarmee zelfrijdende auto’s met lasers de omgeving scannen. 

De auto's 'zien' hun omgeving met camera's in plaats van met geavanceerdere maar duurdere lidar-scanners. Musk noemde lidar onbetrouwbaar en suf, en het gebruik ervan is volgens Musk "gekkenwerk". Het relatief dure lidar schiet lasers in het rond om zijn omgeving in kaart te brengen. 

Weglaten lidar riskant en onnodig

Het weglaten van lidar is volgens Waymo "erg riskant". "Je kan autonoom rijden met alleen camera's, maar dat moeten dan de allerbeste camerasystemen zijn. Dat is nogal een gok, een hele riskante die nergens voor nodig is", zegt Waymo's hoofdonderzoeker Drago Anguelov.

Lidar is volgens Waymo veiliger omdat het veel meer data over de omgeving van de auto kan verzamelen. En duur is lidar ook al niet meer volgens de Google-zuster. Waymo zegt de prijs van zijn lidar-systeem al flink te hebben teruggedrongen. Massaproductie zal die prijs nog verder drukken.

Waymo-auto's zonder chauffeur op de weg

Waymo werkt al jaren aan zelfrijdende auto's en is momenteel het enige bedrijf ter wereld dat zijn auto's volledig zonder chauffeur op de openbare weg test. De auto's van Waymo 'zien' zowel via camera's als met lidar. "Dat biedt het meest capabele en veilige systeem", zegt Waymo.

Waarom Tesla's zelfrijdende taxi's hier niet gaan werken