Klanten T-Mobile Thuis last van vertraagd internet
Duitse omleiding

Klanten T-Mobile Thuis hebben last van vertraagd internet

29 oktober 2019 om 15:17
Laatste update: 29 oktober 2019 om 15:18

Klanten van T-Mobile Thuis hebben sinds enkele dagen last van een trage internetverbinding, omdat het verkeer via Duitsland wordt omgeleid.

In Duitsland zit het moederbedrijf Deutsche Telekom, waarvan het knooppunt wordt gebruikt om verkeer om te leiden. Volgens T-Mobile is daar een hogere capaciteit beschikbaar.

Sinds de omschakeling naar het nieuwe knooppunt klagen klanten over een tragere verbinding. De latency zou hoger liggen: daardoor is de reactiesnelheid van de verbinding lager. Het zorgt ervoor dat bijvoorbeeld online games minder goed werken.

Op het forum van T-Mobile stromen inmiddels de klachten binnen. Klanten zeggen last te hebben van een langzamere verbinding en problemen met internetten te ondervinden.

"We hebben inderdaad de verkeersroutes veranderd naar de AS3320 van Deutsche Telekom", legt een woordvoerder van T-Mobile uit aan Bright. "We hebben dit gedaan om de kwaliteit te verbeteren en verwachtten geen klantimpact."

Dag en nacht bezig

De provider belooft de capaciteit van de nieuwe verbinding te vergroten, om de problemen weer te verhelpen. "We werken dag en nacht om dit probleem op te lossen en zullen niet stoppen totdat ons netwerk weer de kwaliteit heeft die al onze klanten gewend zijn en verwachten."

Volgens T-Mobile is slechts "een klein aantal klanten" door de vertragingsproblemen getroffen, maar een woordvoerder kan niet zeggen hoe groot de groep slachtoffers precies is. T-Mobile Thuis heeft zo'n 200.000 klanten in Nederland.

Marktwaakhond

De Autoriteit Consument & Markt is op de hoogte, aldus woordvoerder Jasmijn Dielessen. "We kijken er op het moment naar, maar we zijn niet gestart met een onderzoek." Het is nog niet duidelijk of er later een onderzoek zal volgen.

De klachten komen net nu T-Mobile zijn strijd tegen KPN en Ziggo heeft aangekondigd. De provider belooft zijn alles-in-één-abonnement goedkoper te maken dan bij de concurrenten.