Ford heeft maandagochtend zijn elektrische auto Mustang Mach E gepresenteerd. De elektrische SUV komt eind volgend jaar op de markt. Bright-autotester Rutger Middendorp vergelijkt hem met de concurrentie.
Bij een elektrische auto staat één statistiek voorop: de actieradius. De Ford Mustang Mach E is straks te koop in vier versies. Eentje met een 75 kWu accu, een bereik van 500 kilometer, 258 pk en een verwachte prijs van onder de €50.000.
Wil je meer power en bereik, dan is er een versie met 99 kWu accu en een 284 pk elektromotor of twee elektromotoren die voor 338 pk en vierwielaandrijving zorgen. Op termijn volgt ook nog de GT met een wat stoerdere snoet. Snelladen gaat met een respectabele 150 kW maximaal (400 kilometer bereik in een uur laden).
Mustang SUV
Ford heeft er voor gekozen om geen nieuw label te bedenken of de eerste serieuze elektrische auto een variant te laten zijn op een bestaand model. Het trok de bekendste naam van stal: Mustang. Net als bij de reguliere benzine Mustang is er ook geen Ford-logo op de auto te vinden.
In het ontwerp vind je op veel verschillende plekken hints naar de Mustang. De achterlichten in drie delen, de koplampen en de motorkap refereren allemaal naar het origineel. Wie het zwart aan de boven- en onderkant van de auto met geknepen ogen wegdenkt ziet er bijna een reguliere Mustang in.
Dag deurgrepen
Ontwerpers zijn over het algemeen niet erg dol op deurgrepen, omdat ze de lijn van de auto verstoren. Tesla verstopte ze als eerste. Net als Jaguar. Porsche trok ze iets naar binnen en Ford heeft ze nu helemaal weggehaald. Kom je met de sleutel in de buurt, dan gaat de bestuurdersdeur automatisch een stukje open. Passagiers moeten op een knopje drukken om de deur een klein beetje te liften. Een greep aan de binnenkant van de deur maakt het makkelijk om zonder vieze vingers de deur open te doen.
Verticaal scherm zoals Tesla
Tesla werd ooit voor gek verklaard met dat grote scherm in de Model S. Nu doet iedereen, inclusief Ford, het merk na. Ook de Mach E heeft een groot 15,5 inch touchscreen in de centerconsole.
Het interieur is dan ook verder ontdaan van veel knoppen. Op het stuur vind je de basics, maar de middenconsole is zo goed als knoppenvrij. De interface lijkt in uitstraling zo sterk op die van de Tesla, dat Musk royalty's zou mogen vragen.
Na de zomer te koop
De Mustang Mach E moet na de zomer te koop zijn. Ook in Nederland, dat bij de eerste landen hoort dat deze auto krijgt. De prijs van de Mach E is opvallend laag voor de indrukwekkende specificaties. Met name de Tesla Model 3 zal geduchte concurrentie krijgen van deze Ford. Belangrijkste nadeel van de Tesla is de krappe achterbank. Dat lijkt in de Mach E beter voor elkaar te zijn. Ook de nieuwe Tesla Model Y zal een rivaal van deze Ford zijn.
De vorm van de auto en het gebruik van de naam Mustang zijn punt van discussie. Waar de Jaguar i-Pace met zijn korte neus ideaal gebruik maakt van de voordelen van een elektrische aandrijflijn om zoveel mogelijk binnenruimte te creëren, heeft de Ford een relatief lange neus voor een elektrische auto.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg hier alle updates.