In 2020 komen er heel wat volledig elektrische auto's uit. Naar deze tien kijkt onze autotester Rutger het meest uit.
Kijk ook: de elektrische Mini
Het aanbod van elektrische auto's neemt snel toe. Voor 2019 hadden we geen top 10 nieuwe elektrische auto's kunnen maken, bij een gebrek aan kandidaten. Voor 2020 moeten we kiezen uit een behoorlijk aanbod. Bij het benoemen van het bereik houden we de calculatie van EV database aan, die is meer representatief voor werkelijke omstandigheden, dan de officiële WLTP-cyclus.
10. Tesla Model Y
De Tesla Model Y zou een stuk hoger in deze lijst staan als hij meteen leverbaar was in de goedkopere standard range-versie en als de Model 3 niet al een tijdje beschikbaar was. De SUV op basis van de Model 3 biedt voorspelbare voordelen: meer hoofdruimte en een wat hogere instap. De goedkoopste Model Y wordt in eerste instantie de achterwielaangedreven Long Range-versie van 57.000 euro. Qua prijs ligt deze instapper dichtbij de vierwielaangedreven Long Range versie van de Model 3. Die kost 59.000 euro. De vierwielaangedreven Model Y kost 61.000 euro. Je moet die extra hoofdruimte dus wel echt nodig hebben.
9. Polestar 2
Het elektrische submerk van Volvo komt eerst met de hybride Polestar 1 en halverwege het jaar met de volledig elektrische Polestar 2. Een soort Volvo S60 maar dan zonder brandstofmotor. Het model speelt qua looks duidelijk leentjebuur bij moederbedrijf Volvo, maar mist het verfijnde lijnenspel van halfbroers als de V60 en V90. De accu is 75 kWu, het nieuwe minimum in dit premium segment. Hij is te koop vanaf een kleine 60K en daarvoor heb je een geschat bereik van rond de 450 kilometer.
8. Peugeot e-208
De Peugeot e-208 komt samen met halfbroers als de elektrische Opel Corsa en de DS Crossback e-Tense op de markt. De Peugeot ziet er het fraaiste uit, dus die noemen we hier, maar smaken verschillen, dus kies zelf je favorietje uit. De De e-208 is een directe concurrent van de Zoe, met een iets kleiner accupakket (47,5 kWh versus 52 kWh) en een iets hogere vanafprijs. Omdat het trio ontwikkeld is om zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijving te kunnen bieden heb je iets minder voordeel van de kleine aandrijflijn. De bespaarde ruimte zit vooral onder de motorkap. Met een vanafprijs van 36K kost hij net iets meer dan de Zoe.
7. Porsche Taycan
De Porsche Taycan is op nummer 7 terecht gekomen, maar dat is vrij arbitrair. Er is namelijk geen directe concurrent. Voor de 4S kun je de Tesla Model S P100D als tegenhanger zien, maar die auto is sneller, heeft een beter laadnetwerk, maar geen Porsche logo op de neus en niet het verfijnde interieur van de Duitser. De Taycan heeft van andere concurrenten weinig te duchten. Waar we vooral enthousiast over zijn is dat Porsche een echte elektrische sportwagen heeft weten te creëren, met dat bekende zware mechanische gevoel door het stuur. Jij hebt de touwtjes in handen, maar de auto weet precies wat je wil. Het gewicht van de accu weet de Taycan fantastisch te verbloemen. De goedkoopste Taycan heeft een accu van 71 kWu, een bereik van 365 kilometer en een prijskaartje van minimaal 110K.
6. Nissan Ariya
Officieel is de Nissan Ariya nog niet aangekondigd voor 2020, maar met een model op de Tokyo Motor Show waar je zo in weg leek te kunnen rijden zou het ons verbazen als we tot 2021 moeten wachten op een elektrische SUV van de Japanners. De auto is van de grond af als elektrische wagen ontworpen en dus heeft hij veel binnenruimte voor zijn buitenafmetingen. Details over de aandrijving zijn er nog niet, behalve dat hij als vierwielaangedreven variant beschikbaar zal zijn. Als de Ariya in prijs in de buurt van de Leaf kan blijven heeft Nissan mogelijk een goede concurrent voor de Kia e-Niro.
5. Kia e-Soul
Ja, wij reden hem al en daarom staat hij niet op nummer 1. Maar eigenlijk hoort ie daar misschien wel. Voor 43K heb je een elektrische auto met 370 kilometer bereik en een heel eigen smoeltje. Standaard is ie al afgeladen met opties, voor 2000 euro extra spaargeld heb je alles wat je hartje kan begeren aan boord. In de bonus trek je ook nog eens de meeste leasebakjes naast je bij het stoplicht er uit. In nog geen 8 seconden zit je op 100. Feest!
4. Volkswagen ID3
Als Volkswagen zijn best niet doet krijg je een auto als de eerste e-Golf. Als ze hun best wel doen krijg je een auto als de tweede e-Golf. Die was, ondanks zijn accu van 35 kWu heerlijk om te rijden. We mogen er van uitgaan dat de ID3 een auto wordt waar VW heel erg zijn best op gedaan heeft. Je koopt dan ook voor 4000 euro minder een auto met bijna 100 kilometer meer bereik (van 190 naar 275). Omdat de ID3 bedacht is als EV zal de binnenruimte ook groter zijn dan in de Golf. Voor 30K heb je een relatief bescheiden accu van 45 kWu. Meer dan voldoende voor de meeste gebruikers, maar wie wat meer zekerheid wil kan ook 40K neertellen voor een 58 kWu accu en 345 kilometer bereik (de sweet spot op dit moment) of 47,5K voor een 77 kWu accu en 450 kilometer bereik.
3. Seat Mii
Drielingen zijn in bij autobouwers. Kia en Hyundai met de e-Niro, e-Soul en Kona. Citroën, Opel en Peugeot. Maar ook de VW groep heeft zijn eigen drielingetje: de Seat Mii, de Volkswagen Up! en Skoda Citigo. Die bestonden al, maar vanaf volgend jaar komen er elektrische versies van. Waarom die zo hoog in onze lijst geëindigd zijn? Omdat de Seat Mii bijvoorbeeld te koop is voor iets meer dan €23K en je daarvoor een auto krijgt met een 32 kWu accu en zeker 200 kilometer bereik. In die prijsklasse is nu nog niets fatsoenlijks te koop.
2. Tesla Model 3 standard range
Met de komst van de Tesla Model 3 standard range wordt de instapprijs voor een Tesla ineens een flink stuk lager. Voor de Standard Range Plus betaal je nu 49.000 euro. Met de reguliere Standard Range kost de Model 3 zesduizend hele euro minder. Voor veel mensen past hij daarmee opeens in het leasebudget. Wat krijg je daarvoor: de kaalste Tesla die je krijgen kan. Maar die heeft nog steeds een 46 kWu accu en 315 kilometer actieradius.
1. Ford Mustang Mach E
Ford bracht ons eerder al de elektrische Focus, maar die zijn ze zelf een beetje vergeten lijkt het. De Mustang Mach E wordt gebracht als de eerste echte elektrische Ford. Mustang wordt daarbij als een soort submerk gecommuniceerd. Op papier is de Mach E erg interessant. In Nederland kun je de instapper rijden voor een kleine 50.000 euro met een 70 kWu accu en een geschatte actieradius van 360 kilometer. Dat maakt hem een geduchte concurrent voor de Tesla Model 3. En een upgrade ten opzichte van de elektrische Koreanen.
Abonneer op het Bright-kanaal op YouTube