Provider moet e-mail half jaar na overstap blijven bieden
Klanten die van provider veranderen moeten nog een half jaar na de overstap toegang tot hun oude e-mailadres houden. Het kabinet heeft hierover afspraken gemaakt met de sector en komt met een wetsvoorstel.
Vanaf komende zomer moeten providers overgestapte klanten zes maanden toegang hun oude e-mailadres blijven bieden. Momenteel gebeurt dat één maand. Het is een van de afspraken die staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) met de sector heeft gemaakt om het overstappen van provider makkelijker te maken.
Ook moeten aanbieders voorkomen dat de levering van internet, telefonie en televisie langer dan een werkdag wordt onderbroken. Uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van EZK bleek dat veel consumenten bang zijn om bij een overstap tijdelijk geen internetverbinding te hebben. "Ik wil graag toe naar een situatie waar meer aanbieders een kans krijgen en consumenten bewuster zijn van keuzemogelijkheden", aldus Keijzer.
Ondernemers
Ze wil ook dat ondernemers schriftelijk toestemming moeten geven om van provider te veranderen. Daarmee hoopt ze een einde te maken aan de praktijk die 'lijnkaping' wordt genoemd. Ondernemers krijgen dan een telefoontje van een aanbieder en zijn na een kort gesprek onbewust overgestapt, omdat ze op bepaalde vragen 'ja' hebben gezegd. Consumenten zijn daar door het Burgerlijk Wetboek al tegen beschermd.