Sonos zegt sorry voor uitfasering speakers en wijzigt plannen
Speakerfabrikant Sonos biedt zijn excuses aan voor de ophef die is ontstaan over het uitfaseren van oudere producten. Het bedrijf draait die beslissing deels terug.
"We hebben dit niet goed gedaan. Mijn verontschuldigen daarvoor, en ik wil persoonlijk het vervolgpad verzekeren", schrijft Sonos-ceo Patrick Spence in een open brief. Gebruikers zijn bang dat hun oudere maar nog functionele speakers onbruikbaar worden gemaakt.
Dat komt door een aankondiging van Sonos begin deze week: een aantal van de oude producten krijgt geen nieuwe updates meer. Speakers zoals de eerste generatie Sonos Play:5 hebben een te oude chip en te weinig geheugen voor nieuwe functies.
Eerder kondigde Sonos al een inruilprogramma voor zulke speakers aan, waarbij klanten korting kregen in ruil voor het onklaar maken van hun oude speaker. Ook dat plan stuitte op veel kritiek.
Toch updates en een splitsing
De oudere speakers krijgen nu toch nog updates, schrijf de Sonos-ceo. Geen nieuwe functies, maar wel voor het verhelpen van bugs. Sonos belooft de oude speakers nu zo lang mogelijk te blijven ondersteunen, en deel uit te laten maken van het speakernetwerk van zijn klanten.
Ook werkt Sonos aan een oplossing voor als oude speakers niet meer houdbaar zijn binnen een netwerk met moderne speakers. Op dat moment kunnen de oude speakers van de nieuwe worden gesplitst, en in een aparte opstelling worden gebruikt met behoud van de functies die ze dan hebben. Over die mogelijkheid wordt in de komende weken meer bekendgemaakt.
Review: IKEA's Sonos-speakers
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's