Top 5

Deze nieuwe auto's missen hun presentatie door coronavirus

Autobeurs Geneve gaat niet door: welke nieuwe auto's missen we?
2 maart 2020 om 08:31
Laatste update: 2 maart 2020 om 09:48

De grote Autosalon van Genève gaat niet door vanwege het coronavirus. Bright-autotester Rutger Middendorp maakte een selectie van vijf auto's die deze week gepresenteerd zouden worden.

Fiat 500e

Fiat heeft een aantal jaren niet zo heel veel nieuws te melden gehad, maar nu is er een elektrische versie van de Fiat 500. Bestond die niet al? Ja, in de VS werden ze (met verlies) verkocht om aan de uitstooteisen te voldoen. Sommige daarvan werden geïmporteerd naar Europa, maar officieel werden ze in Nederland niet verkocht. De nieuwe 500e is geen omgebouwde benzineauto, maar een auto die op de buitenkant na volledig ontwikkeld is voor een elektrische aandrijflijn. Visueel hoef je niet veel nieuws te verwachten, maar de auto heeft in ieder geval nieuwe lampen en een iets aerodynamischer vorm, zonder zijn herkenbaarheid te verliezen.

Niet elektrische Fiat 500

Skoda Enyac

Nog een elektrische auto die nog even onder het doek moet blijven: de Skoda Enyac. Details zijn er nog niet op dit moment, maar het wordt een SUV en hij zal waarschijnlijk leverbaar zijn in één of meerdere van de configuraties die we ook bij de ID3 van Volkswagen zien. Dus een bereik van 275, 350 of 450 kilometer ongeveer voor oplopende prijzen. Hints over het ontwerp zitten vooral in de Vision IV-conceptauto.

Audi A3

Voor wie de elektrische revolutie aan zich voorbij laat gaan is de introductie van de nieuwe Audi A3 wellicht van belang. Het is de nieuwe Volkswagen Golf in Audi-outfit. Dus nog strakker afgewerkt en met de verfijning die we uit Ingolstadt gewend zijn. Visueel loopt het in lijn met wat Audi de afgelopen jaren gedaan heeft. Wie door de camouflage van de vrijgegeven foto's heen kan kijken ziet dat er boven de grille een extra sleuf zit en dat de grille flink gegroeid is. Een kwaal waar zowel Audi als BMW last van heeft.

Polestar Precept (concept car)

Polestar zou naar de beurs komen met een auto waar ze alle doekjes virtueel al vanaf getrokken hadden. De Precept is een conceptauto die moet aangeven waar de designtaal van het Zweedse merk naar toe beweegt. In het kort: langzaam bij mama weg. De Polestar Precept is de eerste auto van het merk waarbij je niet denkt: 'waar is het Volvo-logo gebleven?'

DS 9

Citroën koos ervoor om zijn nieuwe maffe stadsautootje op een eigen evenement te organiseren. Maar submerk DS zou de nieuwe 9 wel in Genève onthullen. De auto is een grote luxe reisauto op z'n Frans. Dat betekent normaliter: veel stijl, mooie details, originele ideeën, enorme afschrijving en een verkoopflop. Laten we hopen dat de DS 9 met zijn plug-in hybride aandrijflijn alleen de eerste kenmerken overneemt en niet de laatste. Het ontwerp is voor een Frans merk vrij traditioneel, maar dat zou een vergrijzende doelgroep aan kunnen spreken.

De komende week zal naar alle waarschijnlijkheid duidelijk worden hoe deze auto's alsnog aan het publiek gepresenteerd gaan worden.