'Facebook spiekt mee bij populaire vpn-app'
Facebook kijkt via een vpn-dienst stiekem mee om apps of diensten te kopen.
Facebook heeft in 2013 een populaire vpn-dienst gekocht waarmee gebruikers hun internetverbinding kunnen afschermen tegen pottenkijkers. In het geniep kijkt Facebook mee, op zoek naar nieuwe populaire apps of diensten. Op basis van die data heeft het WhatsApp gekocht.
Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen. Het gaat om Onavo Protect, dat voor zowel Android als iOS beschikbaar is. De app is gratis te gebruiken, en in hun gebruiksovereenkomst staat dat ze de gegevens van gebruikers mogen verzamelen, analyseren en doorverkopen.
Onavo, dat op zijn website schrijft dat het bedrijf 'jouw persoonlijke informatie beschermt', is tientallen miljoenen keren geïnstalleerd.
Facebook nam in 2013 Onavo over en heeft sindsdien toegang tot de data van gebruikers, zoals welke apps ze gebruiken, welke sites ze bezoeken en waarvoor ze hun internetverbinding gebruiken - bijvoorbeeld om video's te streamen of te videobellen. Dat weet Onavo omdat het internetverkeer van gebruikers via de servers van het bedrijf gaat.
Op basis van die data besloot Facebook om WhatsApp over te nemem, stelt de Wall Street Journal, toen het bedrijf zag dat mensen de chat-app vaker gebruikten.
19 miljard dollar
WhatsApp is een jaar na de overname van Onavo ook overgenomen, voor een bedrag van 19 miljard dollar. Ook zou Facebook op basis van de Onavo-data het plan hebben gekregen om de livevideo-functie in zijn app te bouwen en een concurrent voor Houseparty, een nieuwe video-app die populair is onder jongeren, te maken. Laatstgenoemde is nog in ontwikkeling, schrijft de Amerikaanse krant.
Facebook is door RTL Z om een reactie gevraagd maar heeft nog niet gereageerd.
Overnemen of kopiëren
Facebook neemt vaker opkomende apps en diensten over, zoals Instagram (2011), WhatsApp (2013) en vr-startup Oculus (2014).
Als het niet lukt om de dienst over te nemen, probeert Facebook de dienst vaak te kopiëren. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Snapchat, dat zichzelf weigerde te verkopen. Na een paar mislukte Snapchat-kopieën te hebben gelanceerd, heeft Facebook de belangrijkste functie - Stories - aan Instagram toegevoegd. Dat werd meteen een hit, en het aantal mensen dat de Stories op Snapchat kijkt zou met 15 tot 40 procent zijn gedaald.