Nederlandse webkiosk Blendle gelanceerd in Amerika

Nederlandse webkiosk Blendle gelanceerd in Amerika
23 maart 2016 om 13:39
Laatste update: 27 april 2018 om 08:08

Online kiosk Blendle is woensdag in de VS gelanceerd. Grote Amerikaanse kranten doen mee met de Nederlandse startup.

De Amerikaanse versie van Blendle bevat onder andere publicaties van The Wall Street Journal, The New York Times en The Financial Times. Omdat Blendle wereldwijde licenties heeft, zijn de Amerikaanse titels ook in Nederland te lezen. Het is de eerste keer dat veel grote Amerikaanse uitgevers samenwerken op één platform. Ze spreken veel vertrouwen in Blendle uit, en daar zijn we trots op, laat mede-oprichter Alexander Klöpping weten.

Het doel van Blendle in de VS is hetzelfde als in Nederland: mensen laten betalen voor journalistiek. "In Nederland zien we dat jonge mensen wel degelijk geïnteresseerd zijn in goede journalistiek en best bereid zijn daarvoor te betalen, als het maar simpel kan. Hopelijk kunnen we dat in Amerika ook op grotere schaal laten zien", aldus Klöpping.

Bescheiden start

In de Verenigde Staten begint Blendle vooralsnog bescheiden met een kleine groep van ongeveer 10.000 gebruikers. Klöpping: "We willen weten wat Amerikanen van Blendle verwachten – wat ze goed vinden, en wat minder – zodat we Blendle US uiteindelijk nog beter op maat kunnen maken."

Het moet op den duur ook mogelijk worden om een abonnement op een krant of tijdschrift uit de VS aan Blendle te koppelen, net zoals dit in Nederland gebeurt. Dit geldt ook voor Nederlandse gebruikers met een abonnement op een Amerikaanse titel.

20 procent vult tegoed aan

In totaal wordt Blendle door meer dan 650.000 mensen in Nederland en Duitsland gebruikt. Zo'n 20 procent van de gebruikers heeft één of meerdere keren geld gestort op zijn of haar Blendle-account. Blendle introduceerde recentelijk ook de mogelijkheid om via de dienst een digitaal abonnement aan te schaffen. Dit geldt onder andere voor Paper, dat dagelijks een selectie maakt van de beste artikelen uit kranten als de Volkskrant, AD, het Parool en Trouw​.

Bright Ideas in Blendle

Ons eigen tweewekelijkse digitale magazine Bright Ideas met 'verdieping over vernieuwing' is ook te lezen in Blendle. Losse Bright Ideas-artikelen kosten 0,25 euro per stuk. Een abonnement op Bright Ideas kost 24 euro per jaar voor 24 edities en toegang tot het hele archief.


<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="d7187263-b899-45b8-af7e-22a5e9e09e6f"></drupal-entity>

Lees meer over:

Deel via