Vine wordt misschien toch gered door een verkoop
Twitter kondigde aan Vine te gaan sluiten, maar nu er meerdere biedingen zijn binnengekomen kan de videodienst wellicht toch blijven bestaan
Vine is één van de raarste sociale media van onze tijd en hoewel Twitter geen brood meer ziet in de niche-site, willen verschillende andere partijen de dienst best overnemen. Volgens bronnen van Techcrunch zijn er al meerdere biedingen gedaan op Vine. Twitter zou nog in overleg zijn met vijf van de tien mogelijke overnamekandidaten. Eigenlijk zou Twitter helemaal niet van plan zijn geweest om Vine te verkopen, maar de enorme steunbetuigingen op internet na de bekendmaking van de stop zouden het bedrijf aan het denken hebben gezet.
Eén van de bedrijven die interesse toont in Vine zou het Japans-Koreaanse Line zijn, één van de grootste berichtendiensten ter wereld met vooral in Azië veel gebruikers. De verkoopprijs van Vine is onbekend, sommige biedingen zouden onder de 10 miljoen dollar liggen. Volgens de New York Times zou het runnen van Vine al zo’n 10 miljoen dollar per maand kosten.
Video's van 6 seconden
Twitter kocht Vine in 2012 nog voordat de app verschenen was. De dienst toont video’s van maximaal 6 seconden, en draaide al snel om een kleine groep toegewijde videomakers die met hun Vines enorm veel kijkers trokken. Twitter zou eerder nog hebben overwogen om een deal te maken met 18 van de meest populaire Viners, meldde Mic eerder. Die Viners vroegen 1,2 miljoen dollar per persoon, in ruil voor elk drie filmpjes per week die voor miljarden views zouden kunnen zorgen. Daar is uiteindelijk van afgezien, met een aangekondigde stop van Vine als gevolg.