Hoe augmented reality en eyetracking je beter laten leren
De Open Universiteit onderzoekt hoe augmented reality en eyetracking het onderwijs kunnen verbeteren. Twee experts vertelden erover tijdens onze Bright Night.
Technologie kan het onderwijs steeds interactiever en persoonlijker maken. In plaats van het lezen van studieboeken en bijwonen van hoorcolleges zitten studenten in de toekomst met een slimme bril op. Daarop zien ze bijvoorbeeld hoe een virtuele hand iets aanwijst of voordoet, waarna ze dit zelf in het echt kunnen nadoen.
Tijdens onze speciale Bright Night spraken onlangs twee experts van de Open Universiteit over het gebruik van augmented reality (AR) en eyetracking in het onderwijs.
Zien waar ze naar kijken
“Je kunt op basis van eyetracking leermiddelen verbeteren, zodat je efficiënter gaat leren. Dit kan het onderwijs echt verbeteren”, vertelt Halszka Jarodzka, expert op het gebied van eyetracking. Met verschillende technieken is het mogelijk om oogbewegingen nauwkeurig te volgen. Dat kan met camera’s en sensoren die aan computers gekoppeld zijn, maar ook met speciale brillen die op basis van bewegingen van de pupillen bijhouden waar je precies naar kijkt. Tijdens Bright Night werd zo’n speciale eyetrackingbril gedemonstreerd. Een groen puntje dat over het scherm verspringt toont live waar de drager naar kijkt.
De informatie die zo’n eyetrackingbril oplevert kan van grote waarde zijn. “Het is fascinerend om te zien waar anderen naar kijken. Je kunt dat achteraf terugzien en daar interessante informatie uit halen", aldus Jarodzka. Met eyetracking zijn bijvoorbeeld webpagina’s in een digitale leeromgeving te verbeteren, als blijkt dat studenten over bepaalde belangrijke informatie heen kijken.
Ook docenten kunnen een eyetrackingbril dragen om te bepalen of ze hun aandacht goed verspreiden over de studenten in de klas. Hierdoor zouden docenten beter oogcontact gaan maken, zodat iedereen zich betrokken blijft voelen bij het college. Door eyetracking kun je ook achteraf meekijken met experts, iets wat de Open Universiteit ook test. Zo kan er worden meegekeken met medische experts of luchtverkeersleiders. Waar zij in bepaalde situaties naar kijken, kan erg leerzaam zijn.
Trainingen in augmented reality
Naast eyetracking ziet de Open Universiteit ook veel kansen voor het gebruik van augmented reality in het onderwijs. “Augmented reality gaat over het linken van digitale media aan de echte wereld, in een specifieke context", vertelt Marcus Specht, hoofd van de Learning Innovation Labs van het Welten Instituut. Hij toonde voorbeelden van de inzet van augmented reality voor educatieve doeleinden. "Ik denk dat we de komende jaren automatisch overgaan naar een combinatie van virtuele en echte wereld. Alle ontwikkelingen wijzen daar nu op. Wij onderzoeken wat er aan deze technologie zinvol is om in te zetten in het onderwijs."
Het onderzoek naar augmented reality gaat verder dan op een headset virtuele objecten in je omgeving zien, vertelt hij. Er wordt ook gebruik gemaakt van audio en het analyseren van hersenactiviteit en hartslag. In het project WEKIT test de Open Universiteit een headset voor augmented reality in combinatie met een EEG-scanner die hersenactiviteit meet en sensoren die de houding, armbewegingen en de hartslag van personen meet. Dit alles wordt samengevoegd om de ervaring nog meer te verbeteren. "Dat moet ertoe leiden dat expertise nog beter wordt overgedragen", zegt Specht. De technologie wordt in het project gebruikt bij de inspectie van vliegtuigen, het trainen van astronauten en het opleiden van medische experts voor onderzoeken naar de halsslagader.
Specht liet zien hoe virtuele handen je tijdens een oefening kunnen helpen. De virtuele handen kunnen bijvoorbeeld aanwijzen aan welke schroef je moet draaien of kan allerlei handelingen voordoen. Een ander aspect van augmented reality is het achterlaten van commentaar en uitleg op bepaalde plekken de ruimte. De drager van een headset kan vervolgens op die plek eerder opgenomen uitleg horen of bekijken. Specht: “Onze toepassingen zijn open-source. Als je een Kinect-camera hebt, dan kunnen we je helpen om dit zelf toe te passen."
Leren presenteren
De Open Universiteit gebruikt augmented reality ook voor presentatietrainingen. Goed spreken in het openbaar is immers een erg effectieve manier om je boodschap over te brengen, zeker in het onderwijs. Dat heeft niet alleen te maken met je woorden, maar ook met je lichaamshouding, je stemvolume, gezichtsuitdrukkingen en het gebruik van pauzes.
De virtuele presentatietrainer kan mensen live analyseren en advies geven over wat te moeten doen om hun presentaties te verbeteren. Ze zien bijvoorbeeld meteen hoe ze hun houding kunnen verbeteren.
Meer informatie
Kom meer te weten over het WEKIT-project van onder meer de Open Universiteit over het gebruik van augmented reality bij het leren.
En lees meer over het eyetracking-onderzoek van Halszka Jarodzka.
Bekijk ook ons videoverslag over deze meest leerzame Bright Night ooit:
In samenwerking met de Open Universiteit.