Duurtest Peugeot 3008: binnenkort alweer ingehaald

Duurtest Peugeot 3008: binnenkort alweer ingehaald
26 mei 2017 om 06:36
Laatste update: 26 april 2018 om 20:47

Vier weken reden we met de 'auto van het jaar': de Peugeot 3008. Is de titel verdiend?

Ik zal niet weer beginnen met een rant over de verkiezing 'European Car of the Year', maar er zijn zacht gezegd wel wat kanttekeningen te maken bij het fenomeen. Neemt niet weg dat de Peugeot 3008 in deze Duurtest die titel heeft en we vier weken op zoek zijn geweest naar de aanleidingen daarvoor.

SUV

De Ford S-Max won 10 jaar geleden dezelfde eer, maar voor de rest zijn het toch grotendeels de traditionele sedans, hatchbacks en stationwagons die de prijs winnen. En dat is gek, want de SUV en de MPV vreten al jaren aan de verkoopcijfers van dat type auto's. Het was dus hoog tijd dat één van de SUVs de prijs eens zou winnen. 

Designpareltje

Het zou flauw zijn om te suggereren dat de Peugeot alleen gewonnen heeft, omdat hij wat hoger is. Elk bedrijf en zijn moeder(concern) bouwt immers SUV's. De Skoda Kodiaq en de Seat Ateca hadden dan ook kunnen winnen. Maar in mijn ogen is het volledig terecht dat de Peugeot er met de prijs vandoor ging als het tussen die auto's ging. Met name op het gebied van interieur ontwerp, stijgt de Fransman boven de Duits-Spaans-Tsjechische competitie uit.

Van buiten ontlopen de modellen elkaar niet zo heel veel. Sterker nog, ik denk dat de 3008 met een facelift over een jaar of twee een nog wat knappere snuit kan krijgen. Maar in het interieur verplettert de Peugeot de competitie. Niet omdat alles beter is gedaan, maar omdat alles mooier is gedaan. De suggestie wordt gewekt dat er meer aandacht is besteed aan alles van stoelen tot deurpanelen. Het interieur ziet er fris en modern uit, terwijl de competitie meer tot stand lijkt gekomen via de graduele verfijningsmethode. Never change a winning team, betekent dat je elke knop moeiteloos weet te vinden als je al 10 jaar Volkswagen rijdt. Maar ook dat je op geen enkele manier verrast wordt door de auto. 

Interface

De klokken zijn vervangen door een beeldscherm, waarop fraaie animaties de ene setting doen overgaan in de andere. De aluminium sneltoetsen in het midden zijn blikvangers én werken ook nog eens zoals ze horen. Het kleine stuurtje is na een tijd best wel prettig om te gebruiken. Enige nadeel is dat er links achter het stuur een heleboel pookjes en knoppen dicht bij elkaar zitten: schakelpeddel, cruisecontrol en ruitenwisser zitten in elkaars comfortzone. 

De lange termijn

Net zoals de Volvo V90 mijn droomauto zou zijn met het accupakket van de Tesla P100D er in. Zo is dezelfde kanttekening te maken bij de 3008. Het is de fraaist vormgegeven, fijnste auto in het segment. Met 165 pk en een praktijkverbruik van 6,7l/100 km is hij best zuinig.

Maar de Renault Zoe en de Opel Ampera E hebben het einde van de brandstofauto ingeluid. Niet dit jaar, niet volgend jaar, maar met vijf jaar zal het landschap er totaal anders uitzien. De 3008 is de auto van nu, niet van de toekomst.


Lees meer auto-tests in het Duurtest-archief

Lees meer over:

Deel via