Duurtest Kia e-Niro: there I fixed it
De Kia e-Niro is als onze favoriete betaalbare elektrische auto, maar dan iets ruimer en iets knapper. Onze autotester Rutger vindt dat er met wat doe-het-zelf-werk nog wel iets beters van te maken is.
Elke maand testen we bij Bright een nieuwe auto. Soms is het leuk als er een nieuwe komt na vier weken, soms is het treurig om afscheid te moeten nemen. Rationeel gezien is de Kia e-Niro op dit moment voor mij de ideale enigszins betaalbare auto: volledig elektrisch, met een gigantisch bereik en geen hele opzienbarende nadelen.
Maar de looks kunnen beter
Als er één ding is dat ik zou willen aanpakken dan zijn het de looks. De reguliere Niro is geen designwonder, maar ook geen lelijke auto. Bij de elektrische versie van deze SUV hebben ze drie opvallende ingrepen gedaan waarvan twee niet zo fraai uitpakken. De grill is dichtgeboetseerd, details op de voor- en achterbumper zijn weeïg blauw gekleurd en er zijn opvallende vrij tweedimensionale velgen geïnstalleerd. Die velgen zijn best fraai en helpen het verbruik laag te houden. Maar zowel de neus als de blauwe accenten verfraaien de Koreaan geenszins.
Gelukkig is daar eenvoudig wat aan te doen. De auto in Platinum Graphite of Aurora Black Pearl bestellen (€795) is een optie. Een busje plastidip kopen een goede tweede. Idealiter zou je de grill van de reguliere hybride kunnen plaatsen, maar omdat de laadklep voorin zit, is dat geen optie. Met een busje plastidip van €15 kun je echter ook een heel eind komen. Plastidip is een soort sproeibaar rubber. Wat te veel is, kun je eenvoudig weer wegpulken. Zo kun je de neus van de Kia verfraaien.
Omdat dit mijn auto niet is (en het regent) heb ik het effect even in Photoshop nagemaakt:
Geef toe: dit is toch een hele verbetering?