Bright-autotester Rutger rijdt dit keer in de nieuwe Audi E-Tron. De eerste elektrische Audi weet tegelijk te verbazen en teleur te stellen.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates en het Bright YouTube-kanaal.
De Audi E-Tron is op het eerste gezicht alles wat je van een elektrische Audi verwacht. Een chunky ontwerp met futuristische details in de verlichting, de velgen en de camera's waar je de spiegels had verwacht. Binnen is dat nog extremer dan buiten, want daar vind je de monitoren die het beeld van je cameraspiegels weergeven en drie flinke schermen om je alles te laten zien en bedienen. De E-Tron is indrukwekkend.
Concurrent voor Jaguar I-Pace
De eerste elektrische Audi kost 84.000 euro en maakt het daarmee de Europese auto van het jaar, de Jaguar I-Pace, lastig. Die is ietsje kleiner en kost ongeveer evenveel.
De Audi biedt voor hetzelfde geld meer ruimte én sneller laden. Zonder al te technisch te willen worden, de Audi kan met 3 fasen laden, de I-Pace met 1. En dat betekent dat thuis laden drie keer sneller kan dan met de Jaguar.
Audi levert zelfs een thuislader mee met een verwisselbare stekker voor een regulier stopcontact of een aansluiting voor krachtstroom. Prettig, want er moet 84 kWu gevuld worden als je de Audi helemaal leeg zou rijden.
Achter het stuur waan je je in een Audi A8. Ik kan geen zinvolle feature bedenken in het veel duurdere vlaggenschip van de Audi-bouwers uit Ingolstadt dat de meerprijs valideert. De touchscreens en interface komen grotendeels overeen. De stoelen zitten geweldig. De acceleratie is puik.
Nogal zwaar
Het enige nadeel ten opzichte van andere Audi's is het gewicht. De E-Tron weegt 2500 kilo. Waar de BMW i3 op een carbondieet is gegaan, krijgt de E-Tron gewoon de extra kilo's van de accu te verstouwen zonder opmerkelijke gewichtbesparende ingrepen elders.
Achter het stuur merk je dat gewicht. Een rotonde met een beetje pit nemen is niet aan te raden. De E-Tron is geen auto voor de sportieve rijder. Prima natuurlijk, maar Jaguar lukt dat met de I-Pace van 2100 kilo wel.
Geen Tesla-killer
De afgelopen jaren werden auto's als deze Audi aangekondigd als de 'Tesla-killers'. Op papier lukt dat niet. De specificaties op de belangrijke parameters: bereik en acceleratie lopen achter op pak hem beet een Model S uit 2013. Het bereik is lager, de acceleratie trager.
Maar tijdens het rijden met de auto viel mij vooral het gigantische verbruik op. De auto zou 360 kilometer moeten kunnen halen met een verbruik van 23,2 kWh per 100 kilometer. Bij de meeste elektrische auto's kan ik dat verbruik aardig halen, maar het lukte me in de paar dagen dat ik gereden heb niet om significant onder de 30 kWh per 100 kilometer te rijden. En dat betekent een bereik van 280 kilometer.
Het is geen representatieve steekproef, maar de eerste indruk over het bereik is niet positief. Begrijpelijk met een auto van 2500 kilo, maar Tesla hoeft zich hier nog geen zorgen over te maken. Helaas.
Nu zullen de meeste gebruikers van een E-Tron geen 280 kilometer per dag rijden. En een enkele reis van 280 kilometer, met op locatie laden voor de terugweg is dus nog steeds pijnloos mogelijk. Zelfs een vakantierit is met een beetje plannen een mogelijkheid.
De Audi E-Tron is een indrukwekkende elektrische auto met alle voordelen die we van Audi kennen: van de doordachte details (oplaadkabel bak onder de motorkap) tot het verfijnde design (bekijk die koplampen eens in detail).
Wie had gehoopt dat Audi met zijn eerste elektrische auto Tesla alle hoeken van de kamer zou laten zien, moet ik teleurstellen. Maar wie het 'drama' van de Tesla Model X-achterdeuren 'too much' vindt, heeft nu een alternatief voor een elektrische SUV.
Binnenkort testen we de Tesla Model 3. Vergeet je niet te abonneren op ons YouTube-kanaal om die video niet te missen.