Na vier weken met de Peugeot Rifter, stapt onze autotester Rutger uit. Voor wie is deze auto een aanrader?
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier de updates.
Ik word warm van de lijnen van de nieuwe Volvo V60 en loop ik weg met de meeste elektrische auto's die op de markt zijn. Maar ik heb ook een zwak voor utilitaire dienstbare no nonsense voertuigen. Zoals we die deze maand reden in de vorm van de Peugeot Rifter. Ik haalde met hem mijn motorfiets uit Brabant.
Ik bracht er een caravan mee naar de camping en ik toverde hem om tot een potentiële hoofdrolspeler in de volgende Mad Max-film. We hebben hem al vergeleken met zijn wat duurdere broertje, de 5008, maar na vier weken wil ik de Rifter vooral op zijn eigen merites beoordelen.
Geluiden
De Rifter is een Expert voor de particuliere markt. Hij doet hard zijn best om zijn busjesachtergrond te verdoezelen, met een andere naam en fraaie metallic lak. Op sommige momenten schijnt zijn arbeidersafkomst echter door het fineer. Een trekhaak kan aardig piepende geluiden maken achter elke auto. Maar de geluidsisolatie in de Rifter gaf wel erg veel van het geluid door.
De vloermat bij de bestuurdersstoel had na 5 maanden gebruik al wel erg veel gebruikssporen en de achterbank is niet het toppunt van comfort. Dat zijn de voornaamste aanklachten.
Veel ruimte, genoeg vermogen
Daar staat tegenover dat er een gigantische hoop ruimte beschikbaar is. Zeker in de Rifter met lange wielbasis die wij meehadden. Als ik een beetje bereid was geweest tot wat demontage, had de motorfiets niet in een paardentrailer gehoeven, maar gewoon achterin gekund.
Het motorblok van 110 pk past qua karakter beter bij een personenwagen dan een bedrijfsbus en dat is in de meeste gevallen goed nieuws. Het blok is soepel, relatief stil en heeft genoeg vermogen om zelfs inclusief caravan vooruit te komen.
Mooie optie
De Rifter heeft niet hetzelfde karakter als zijn wat grotere broer, de Traveller. Die voelt minder utilitair aan, maar heeft nog meer ruimte. Uiteraard is die ook een stukje prijziger. Wie veel ruimte nodig heeft en toch het gevoel wil hebben in een auto te rijden, heeft een mooie optie met deze Rifter. Zijn halfbroer de Citroën Berlingo zou ik dan ook overwegen. Die heeft een wat uitgesprokener ontwerp. De Opel Combo Tour is in de basis ook dezelfde auto, maar heeft juist weer een wat anoniemer neusje.
Eerder in deze duurtest van de Peugeot Rifter:
Deel 1: de ultieme vakantiebus?
Deel 2: hoe praktisch is ie?
Deel 3: De Apocalypse Edition