Duurtest: Alfa Giulia (slot)
Na twee weken met de Alfa Romeo Giulia is het tijd voor een conclusie: doet Alfa Romeo weer mee met de grote jongens?
Afgelopen zomer reden we de Alfa Romeo Giulietta. Een auto die onze verwachtingen overtrof. En niet alleen omdat die verwachtingen niet heel hoog waren. De Giulietta is een update van een model dat al wat langer op de markt is en zelfs toen hij nieuw was het niet kon winnen van de Golfs, Focussen en andere meer voor de hand liggende opties in dit segment. Maar na een flink aantal kilometers met de knappe Italiaan, bleek dat er niet heel veel concessies gemaakt hoeven te worden om stijlvol en exclusief te rijden. De verwachtingen voor de gloedjenieuwe Giulia waren dan ook een stuk hoger. Maar ook die worden weer overtroffen.
De Giulia waar wij in rijden is een flinke 180pk 2,2 liter diesel en kost een fikse €54000. Overigens is de Quadrifoglio nog een keer zo duur. Maar dan rijd je ook in een 510 pk monster. De goedkoopste Giulia kost €40k. Zowel de instapdiesel als -benzine zijn voor dat bedrag leverbaar. Wil je de Giulia vergelijken qua ruimte, opties en prijs, dan kom je met een BMW 3-serie nog het beste in de buurt. Waarbij je bij Alfa meer power en meer opties voor je geld krijgt. In het verleden was dat ook hard nodig. Want niet alleen heeft de Alfa minder "badge appeal", ook was vaak de afwerking, het infotainment en het interieur minder goed. De Giulia daarentegen heeft een infotainment systeem dat logisch werkt, bij de tijd is en bovendien mooi weggewerkt in het interieur. De stoelen zitten goed en ontstijgen het 14% bijtellingsstijltje dat je in zoveel auto's uit deze prijsklasse tegenkomt.
Daarmee is dit voor het eerst sinds ik een Alfa Romeo rijd een auto die je zonder mitsen en maren kunt aanbevelen. Nou ja, 1 misschien: hij is niet elektrisch.