Duurtest Alfa Romeo Giulietta, conclusie: aanrader

Duurtest Alfa Romeo Giulietta, conclusie: aanrader
17 augustus 2016 om 20:33
Laatste update: 27 april 2018 om 04:01

Onze tijd met de Alfa Romeo Giulietta zit er alweer op. Tranen bij het afscheid?

Je kent het Amerikaanse filmcliché wel: de hoofdpersoon heeft verkering met een belachelijk mooi meisje. Dat vindt de kijker ook, maar het meisje blijkt na een tijdje een vervelende zelfingenomen trut te zijn. Ondertussen is het onopvallende buurmeisje met kort pittig kapsel de hele tijd al in beeld. Zij geeft écht om hem, maar de kijker vindt haar minder knap. Hoofdpersoon heeft geen oog voor haar, totdat ze plotseling een metamorfose ondergaat en eigenlijk heel knap blijkt. Idealiter heeft de zelfingenomen trut inmiddels kauwgom in haar haar, een wenkbrauw per ongeluk afgeschoren, of gewoon heel tijdelijk geen goeie look omdat ze in de sloot is gevallen.

Zo is nou ook precies met de Alfa Romeo Giulietta. Nou ja, in ieder geval een klein beetje. Toen de Italiaanse middenklasser op de markt kwam was het geen onopvallende verschijning, maar zo'n impact als de grote broers (156 en 159) maakte het ontwerp nou ook weer niet. Ik herinner me dat ik in 2010, toen ik de auto voor het eerst zag de achterlampen opvallend mooi vond en de neus een beetje blikkerig.

Fast forward 6 jaar en een subtiele facelift en de Giulietta die voor onze deur staat de afgelopen weken, maakt meer indruk. Net zoals dat buurmeisje een make-over kreeg, zit het hem hier ook niet in fundamentele veranderingen, maar subtiele details. Aan de buitenkant dan. De nieuwe 1.6 dieselmotor gecombineerd met een versnellingsbak met dubbele koppeling (en dus de voordelen van handbak én automaat) maken wel een wezenlijk verschil.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="75f6c571-16da-458e-b69a-dac40ffea0ad"></drupal-entity>

Dit logo had onder Duits management al lang wat detail verloren. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="85da66d2-7468-4075-a4fc-28db3e8b6d71"></drupal-entity>

Mai più Microsoft. Blue + Me is vervangen door een intuïtief en storingsarm systeem. 

Mooi rood en uniek

De Giulietta bleek zuinig, rap en breed van karakter in de vele kilometers die we er mee gemaakt hebben. Aan de buitenkant hielp wat mij betreft de verschrikkelijk mooie rode kleur en de grijze accenten in de grill. Het maakt de auto nog onderscheidender van de fraai, maar weinig uniek belijnde Golfs en Octavia's van deze wereld. 

Tegen al mijn verwachtingen in, kan ik de Giulietta dan ook van harte aanraden. Een fraaiere en uniekere auto kost minder lijden dan geweest is. 

Meer auto-tests in de rubriek Duurtest

Lees meer over:

Deel via