Duurtest Alfa Romeo Stelvio: maar wat is het?
De Alfa Romeo Stelvio is een lastig te plaatsen auto. Rutger doet toch een poging.
Wil je een auto vergelijken met een andere auto, dan is dit de normale procedure:
- Kijk naar de vanafprijs
- Kijk naar het model
- Zoek auto's met ongeveer dezelfde vanafprijs en hetzelfde model*
- Vergelijk ontwerp en opties**
- Kies toch de auto die je eigenlijk voor stap 1 al wilde
Bij Bright vinden we dit een hopeloos achterhaalde methode, maar hebben we niet per se een bruikbaar alternatief. Ik ga vandaag een poging wagen om een nieuw model te ontwikkelen, gezien de Alfa Romeo Stelvio zo'n ongrijpbaar beest is. Ik zal me hierbij laten inspireren door zowel het Resultaat optimalisatiemodel (zie het alleraardigste boekje 50 succesmodellen) en de oneindig toepasbare 'Technique for producing ideas'.
Vanafprijs: zegt niet veel
Het probleem met vergelijken op basis van de vanafprijs is dat je een belangrijke optie meteen uitsluit. Een kale Volkswagen Passat is wellicht veel minder interessant dan een volgehangen Golf van dezelfde prijs. De vanafprijs betekent voor een Duitse auto dat je vaak de spiegels er nog bij moet bestellen en het stuur standaard bestaat uit een stuk golfkarton, terwijl Franse auto's anno 2018 standaard geleverd worden met cruise control, elektrische ramen en een harde schijf vol met de greatest hits van Jacques Brel. Die vanafprijs zegt dus niet zoveel over waar je uiteindelijk op uit komt.
Jouw wensen
Het probleem met vergelijken op basis van model is dat het model op de gebruikservaring maar een heel beperkte invloed heeft, tenzij je net een nieuwe heup hebt gekregen en een Volvo V90 al als een sportauto ervaart.
Ons nieuwe model gaat dan ook uit van de wensen van de gebruiker. Stel jezelf dus de volgende vragen:
- Hoe belangrijk is status voor jou? (Nee, eerlijk antwoord geven)
- In welke mate ben je bereid om comfort op te geven of extra te betalen voor een fraai uiterlijk?
- Welke opties zijn absoluut noodzakelijk in je nieuwe auto?
- Wat is je budget? (Van tevoren vaststellen, nooit van afwijken, niet jezelf rijk rekenen met een privélease-constructie)
- Ben je bereid je kleinkinderen uit te leggen waarom je bleef dieselen nadat je An Inconvenient Truth had gezien?
- Welke merken zijn een absolute no-no in jouw huishouden?
- Welke merken ben je bereid gebreken te vergeven, extra voor te betalen of opties voor in te leveren?
In mijn ervaring vinden mensen het bijzonder moeilijk om eerlijk op deze vragen te beantwoorden. Als ik de vraag gesteld krijg 'welke auto moet ik kopen?' kruip ik tegenwoordig in de foetushouding totdat de vraagsteller weer verdwijnt. Waarom? Mensen hebben 9 van de 10 keer al bedacht wat ze wilden kopen en zoeken slechts bevestiging daarvan. "Moet ik deze Mazda 6 diesel kopen?". "Nee, want je rijdt maar 18.000 kilometer per jaar, je wilt je kleinkinderen nog leren kennen én dit type staat bekend om roest in de portieren en bij deze zit er zelfs kit onderin de deur." "Hé Rutger, bedankt voor je advies, ik heb toch die Mazda 6 gekocht."
Nu gaat het mij er niet om dat iedereen naar mij moet luisteren (al zou dat prettig zijn), maar dat iedereen eerlijk naar zichzelf toe moet zijn. Als status belangrijk voor je is, je bereid bent om comfort op te geven voor een fraai uiterlijk en je liever een BMW rijdt die je moet starten met een schroevendraaier dan een Citroën met stoelverwarming en standaard Apple Carplay: ga er dan voor. Maar kom niet bij andere mensen vragen om toestemming of begrip.
Prijs + opties + proefrit
Op basis van een eerlijk ingevulde vragenlijst heb je dus al een shortlist met merken, een absolute maximumprijs én een lijst met gewenste opties. Aan de hand daarvan kun je op de diverse websites de configurators langslopen om modellen van de opties te voorzien die je graag wilt en te kijken of ze binnen je budget vallen.
Maak een mooi lijstje met de opties en de plussen en minnen per model (standaard meer opties, meer ruimte, fraaier uiterlijk) en bestudeer dit lijstje aandachtig zonder te kiezen. Ga nu een nachtje slapen. De auto waar je de volgende ochtend aan denkt staat nu bovenaan de shortlist. Maak een proefrit, vergelijk hem/haar met de rationeel en gevoelsmatig stevigste concurrenten van uw lijst. Slaap er nog een nachtje over en hak een knoop door op basis van onderbuik gevoel.
Irrationeel
Als we met bovenstaande lijst de Alfa Romeo Stelvio - die we deze maand in de Duurtest rijden - langsgaan, dan blijkt nog maar eens hoe ongrijpbaar deze Italiaan is. Alfa Romeo heeft voor de échte autoliefhebber een enorme status. Iemand met een Stelvio krijgt nog wel eens een duimpje omhoog, iemand met een Audi Q5 (voor de niet autoliefhebber meer status) krijgt dat niet.
De Stelvio is te koop vanaf €55.000 en daarmee betaal je extra voor het fraaie uiterlijk. Als één auto bewijst hoe irrationeel we nog kunnen zijn, dan is het deze. Wie bij vraag 6 en 7 in een split second reageert en Alfa Romeo noemt, weet dat er nooit een andere auto een optie is geweest.
Volgende week meer over de Alfa Romeo Stelvio.