Duurtest Jaguar XF: Brussel-expeditie
Rutger reed de vernieuwde Jaguar XF van Groningen naar Brussel. Een auto met klasse, zoals een Engels merk betaamd.
Jaguar is jarenlang voor veel mensen irrelevant geweest. Het maakte technisch hoogwaardige, retro gestylede auto's die niet tegen de Duitsers op konden boksen. De ontwerpen van de Engelse automaker zijn al een paar jaar in de lift, maar nu is er ook een nieuwe geavanceerde zuinige dieselmotor, die ervoor zorgt dat de XE en de XF in de lease plots een optie worden.
En dan blijkt dat mensen niet vergeten zijn waar Jaguar voor staat. De verkoopcijfers zitten al een tijdje flink in de lift. Om je een idee van het formaat te geven. De XE is een BMW 3-serie concurrent, de XF die wij rijden is een 5-serie tegenhanger. Hier zie je de XF, met zijn kleinere oudere broer (XK) op de achtergrond:
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="99565b96-cdef-4980-97bf-d14e99952cf1"></drupal-entity>
Gadgets
Onze XF is een R-Sport E Performance. Een hele mond vol en helaas krijg je er ook een paar badges op je auto bij. Een E achterop en rood met groene R-sport badges achter de voorwielen. Maar gelukkig ook Bi-xenon koplampen, cruise control, akoestisch gelaagd glas, een 8 inch touchscreen en sfeerverlichting. Voor 2300 euro extra hebben we het businesspack premium met voicecontrol, navigatie, verwarmbare stoelen, parkeercamera en en automatisch dimmende binnenspiegel.
Het enige grote gemis was adaptive cruise control. Dat kost je in het active safety pack nog eens 2550 euro inclusief een kluit extra sensoren die je vertellen wat er buiten je zicht gebeurt.
Comfort
De auto is niet zo ruim dat mijn passagiers niet wilden afwisselen om de passagiersstoel te bezetten, maar het is met 5 volwassenen geenszins behelpen op een retourtje Groningen-Brussel. Wil je in meer comfort reizen, dan zul je al snel aan een 7-zitter moeten. De bagageruimte is opvallend groot. Zes flinke weekendtassen en een gitaar pasten moeiteloos onder de klep met ruimte voor souvenirs.
Qua raffinement doet de XF nog wel onder voor een A6 of een 5-serie. Zo hoorden we bij sommige snelheden een rateltje bij de binnenspiegel en klinkt de dieselmotor bij een koude start nogal agrarisch. Maar het mooiste aan rijden met de Jaguar is dat je ondanks de groeiende populariteit van het merk, toch relatief weinig dezelfde auto's tegenkomt. Daarvoor hoef je geen groot offer te doen op financieel gebied of op comfort.
De Jaguar XF is te koop vanaf 47.750 euro. Onze versie met alle extra's kwam uit op 58.220 euro.
Meer autotests in de rubriek Duurtest