Duurtest Opel Astra, conclusie: luxer dan de grote concurrent
Vier weken reden we met de Opel Astra. Van Ikea naar bouwmarkt, van huis naar werk. Tijd voor een conclusie.
Ik heb het me vaak hardop afgevraagd: waar ging het mis met de Opel Astra? Of eigenlijk, wanneer en hoe werd de Volkswagen Golf voor hele bevolkingsgroepen plots het hoogste goed? Het antwoord lijkt per generatie te verschillen. Ik groeide op in de tijd van de Kadett, de voorganger van de Astra. In die tijd was de status van een Kadett vergelijkbaar met die van een Golf. Je had een prima autootje, maar niemand zou er stoer over doen op een feestje.
Voor mij lijkt het omslagpunt te zitten rond de komst van de Golf IV. De leaseauto werd beschikbaar voor iedereen die wel eens een boodschapje voor de zaak moest doen en de Volkswagen Golf werd razend populair. Liefhebbers hadden het over die luxe blauwe gloed van de klokken. De Kadett was Astra geworden en miste om wat voor reden dan ook de boot. Mensen die het Kadett-tijdperk niet meegemaakt hebben, denken veelal (volgens mijn volstrekt niet representatieve steekproef) dat Opels gewoon kwalitatief slechter zijn.
Hoe goed deze Opel Astra ook is, hij vecht een strijd in de achterhoede. Zelfs een eclatante overwinning, brengt Opel niet verder dan in de goede richting. Volkswagen heeft (zelfs na Dieselgate) een schier oneindige groep discipelen. Wij spreken na over de veldslag vanuit 5 verschillende invalshoeken.
Interieur
Dix points voor de Astra. In de Golf is alles ergonomisch fantastisch voor elkaar en zijn knoppen op logischer plekken te vinden dan in de Astra. Maar het is er zo grijs, zo donker, zo droevig. Volkswagen zou de Golf standaard met een glazen dak moeten leveren om depressie in hun clientèle tegen te gaan. De Astra heeft een veel frisser dashboardontwerp, zonder te frivool te worden. De two-tone stoelen die we hebben zien er chique en fris uit. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en de aluminiumkleurige strip onder het infotainment systeem geeft net dat beetje licht dat het interieur nodig heeft.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="8feb5088-8b03-4c9e-a7e5-80036c2a9874"></drupal-entity>
Luxe is.... een gebogen ledstrip in de deur.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="ffa56a29-3e30-45b1-9721-b87c66eec615"></drupal-entity>
Decoupeerzaag, hamerboor, accuboor, gereedschapskistje, schroeven en pluggen: het past allemaal bij het imago van de Astra.
Exterieur
Recht van voren en recht van achteren heeft de Opel een fraaie aanblik, maar van de zijkant ga je je na een tijdje toch afvragen waarom de raampartij "doorbloedt" richting de achterruit. Hyundai deed het eerder ook al. De Astra-stationwagon heeft dat probleem niet. Bij verschillende exterieur kleuren is het effect heel verschillend trouwens. Bij de rode auto vind ik het gek genoeg minder lelijk dan bij onze lichtblauwe. De Golf is wat het ontwerp betreft een auto die minder zijn best doet. Die het moet hebben van de juiste proporties, niet van frivole ontwerpuitspattingen. Deze categorie is dus nipt voor de Golf.
Motorisering
Volkswagen heeft veel meer mogelijkheden dan Opel om een breed scala aan motoren aan te bieden. Vol elektrisch, hybride, benzine en diesel en die laatste twee in allerlei smaken. De 1 liter turbo in de Astra die wij reden is echter een bijzonder prettige motor. Vergelijkbaar met de 1 liter ecoboost in de Focus, voelt het nooit alsof er niet genoeg vermogen is, maar kan het verbruik bij een goeie rijstijl opvallend laag zijn. Op goeie dagen haalde ik 1 op 20! Vergat ik even dat ik zuinig moest rijden, dan werd het 1 op 16,5. Nog steeds niet verkeerd.
Gadgets
Je kunt een Volkswagen Golf volhangen met speelgoed, maar niet voor 27.000 euro. Dat kost onze Astra en die heeft werkelijk alles wat je kan wensen aan boord behalve adaptive cruise control. Apple Car Play en Android Auto zorgen voor integratie met je smartphone. Keyless-entry zorgt ervoor dat je de sleutel nooit meer uit je zak hoeft te halen. Led-matrix-lampen zorgen ervoor dat je nooit meer een tegenstander verblindt, maar zelf wel optimaal zicht hebt. Wifi aan boord en een persoonlijke assistent via OnStar geven je het gevoel dat je in een auto uit een andere prijsklasse rijdt. Eclatante overwinning voor de Astra.
Populaire opinie
Veel toonaangevende autotijdschriften doen vergelijkende tests tussen auto's in dit segment. Als nieuwkomer versloeg de Astra in veel gevallen de Golf en ook de nieuwe Megane kon recent in de Autoweek de Astra niet onttronen. Het zal nog meer veldslagen kosten voordat de publieke opinie meedraait met die van de autojournalisten, maar er zit beweging in en dat was jaren niet het geval.
Conclusie
De compacte middenklasse heet het segment waarin de Astra het moet opnemen tegen zijn landgenoot. Die benaming zegt veel over het type auto dat je hier kunt vinden. Degelijk, praktisch, niet te gek. Op een datingsite zouden de Golf en Astra beide een profiel hebben dat zegt: "houdt van koken, wandelen en wat jij ook leuk vindt".
Vier weken rijden met een auto uit dit segment is op zijn best een heel vertrouwde en comfortabele ervaring. Zelden een evenement. Maar tussen al die degelijkheid glinstert soms een belofte van meer. En dat is bij de Astra zeker het geval. Je waant je in een auto die luxer is dan hij zou moeten zijn.
Volgende week rijden we in Nissans elektrische 7-persoons Evalia.
Lees de vorige delen van deze duurtest op bright.nl/duurtest
Bekijk ook de video over de drie 'spraak-assistenten' in de Opel Astra: